Matbloggstoppen


Havremjölk



Det verkar som om jag har snöat in mig en smula på frukostar. Vilket i och för sig inte är helt tokigt då det är dagens viktigaste måltid. Själv är jag faktiskt lite halvdålig på att äta det, måste jag erkänna. Ibland glömmer jag liksom bort det. Men jag tar gärna en skål med något mumsigt i och sätter mig här framför datorn och kollar vad som hänt under natten.

Dagens frukosttips måste ändå gå till havremjölken, något jag upptäckte för ett par år sedan då jag blev överkänslig mot laktos. Något jag då fastnade för var havremjölken.  Sedan dess har det ploppat upp mängder utav bra alternativ för den som av någon anledning inte vill använda sig utav vanliga mejeriprodukter.
 Det finns inget godare än havregrynsgröt med havremjölk! Har man sedan en klick hemgjord svartvinbärssylt till, ja då är lyckan gjord för mig! Jag har inte kommit mig för att använda den i bakning eller matlagning. Men jag tror nog man skulle kunna få till en omgång riktigt smaskiga pannkakor gjorda på denna mjölk, eller vad tror ni?

Har du erfarenhet av laktosfria produkter? Hör gärna av  dig via mejl eller lämna em kommentar!

(eget collage med bild lånad från ica.se)


Följ min blogg med bloggkoll

Kommentarer
Postat av: Elina

Havremjölken passar UTMÄRKT ! I matlagning och bakning.. Man märker verkligen ingen skillnad. Och att göra smoothies på den, havregryn, frukt/bär = Mumms ! :)

Postat av: monika

Hej!



Filen som är låglaktos är underbar, så krämig. Det godaste jag vet, som är laktosfritt, är Keson. Prova dessa och tala om vad du tycker. På Coop brukar dessa finnas.

2008-08-22 @ 14:01:16
Postat av: lina

Ja, havremjölken är super till både pannkakor och annan matlagning. För att inte nämna bakning. Vanliga kanelbullar blir t.ex mkt saftigare med havremjölk tycker jag.

2008-08-22 @ 15:31:30
URL: http://linalikesmat.blogspot.com
Postat av: Gott och blandat

Jag är allergisk mot, inte bara laktos, utan även mjölkprotein så jag använder den här mjölken till allting som det egentligen skulle vara vanlig mjölk i, funkar till allt! ;-) Har du provat den mjölkfria matlagningsgrädden Imat? Funkar utmärk till tex. grytor! ;-)



Kika gärna in på min blogg för att hitta lite recept som går att göra mjölkfria! ;)

2008-08-22 @ 17:39:23
URL: http://mittgottochblandat.blogspot.com/
Postat av: Anonym

http://www.gratismakeup.se/Register.asp?r=1458

2008-08-22 @ 22:08:06
Postat av: Thomas Öberg

Roligt att du maknadsför denna produkt här. :) Me love havremjölk också.



Besök gärna nordens största vegetariska matmässa och fynda. Kanske det kommer finnas billig havremjölk dä! www.vegomassan.org

2008-09-08 @ 12:02:38
URL: http://respekteraalladjur.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback