Matbloggstoppen


Lax på spett

image316

Nu har det varit många inlägg men inga recept. Dåligt, dåligt! Så nu tänkte jag bättra mig och visa för er vad som bjuds till lunch här hemma idag. Jag hittade två laxfiléer i frysen så jag tänkte använda dem. På bilden är har de trätt upp hela laxfiéerna på spett, jag tänkte göra kuber av dem.
Sen blir det en långpromenad i det kalla vädret.
På tv igår lovade de snö och visst när jag vaknade singlade det någon enstaka flinga ned, men inte var det mycket att hurra för inte.

Har ni fått någon snö idag?


Örtlax med lime:

1 laxfilé/ person
1 lime
blandade örter
träspett

Gör så här:


Hacka samman dina favorit örter och lägg dem i en skål. Dela limen och pressa saften över örterna. Tärna laxen och lägg tärningarna i örtblandningen. Rör om så att laxen täcks ordentligt av örterna. Trä tärningarna på spett och lägg dem på en plåt.  Ta det som blivit kvar av örterna och limen och häll över laxen.  Ställ in i ugnen på 200 grader tills laxen lätt går i tu.

Snabb skagenröra:

1 fp lätt creme fraiche
1 dl skalade räkor
1 schalottenlök
dill
fisksås/kaviar
salt
citronpeppar

Gör så här:

Hacka löken fint och blanda samman den med fraiche, räkor, dill, salt och citronpeppar. Smaka av med lite fisksås eller kaviar . Låt stå en liten stund i kylen innan den  serveras.
Om du råkar ha lite röd stenbitsrom är det jättegott att ha i, men det är absolut inget måste!


Servera ris, pasta eller potatis till.



(eget collage med bild från tasteline.com)




Kommentarer
Postat av: Pia

Vilken härlig blogg du har med mumsiga recept.

Postat av: Åsa

Tack för din kommentar! Nej, jag jobbar på Heby Sjukhem (uppvuxen i Heby) och där snöade det en bra stund innan lunch... Nu är jag hemma i Jugansbo och det spöregnar... ;) Synd att man inte gillar lax och skaldjur...

2007-10-11 @ 17:18:36
URL: http://dahlberg83.blogspot.com
Postat av: Malin S

Hej !
jag medverkade i en intervju om matbloggar/sajter som är med i Göteborgsposten idag. Då angav jag dig som bästa matbloggen =)

2007-10-12 @ 14:37:18
URL: http://malinsmacblogg.blogg.se
Postat av: Jennie

fin profilbild du har!

2007-10-12 @ 16:08:28
URL: http://www.unreal.blogg.se
Postat av: Linnéa..

Pia: tack så mycket!

Åsa: Jaha, ok. Ja inte var det mycket till snö här heller..

Malin S. Nemen oj vad hedrande! Det tackar jag så hemskt mycket för!

Jennie: Tack!

2007-10-13 @ 20:00:21
URL: http://linneasskafferi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback