Matbloggstoppen


Sveriges nationaldag

image196

I morgon är det Sveriges nationaldag och svenska flaggans dag. Från och med 2005 är det en röd dag i almanackan vilket gör att många är lediga. Vi är ganska dåliga på att fira denna helgdag, jag vet egentligen inte varför. Men jag läste att någon tyckte att midsommarafton skulle passa bättra som nationaldag och jag måste nästan instämma. För då går vi klädda i landskapsdräkter, hissar flaggan och umgås.
Eftersom det här är en matblogg skulle det väl passa med några förslag på nationaldagsmat!

Antingen kör man enkel vardagsmat al a svensk falukorv i morgon. Lite stuvad potatis med persilja till. Ursvenskt.

Något som även det är enkelt och mycket svensk är sill. Köp hem massa olika sortes sill, koka potatis och bjud släkt och vänner på en förssommar buffe! Det behöver inte vara så avancerat, det blir trevligt och gott ändå!
Köp två marängbottnar, vaniljvisp och bär ( helst jordgubbar om det finns)
Vispa vaniljvispen och blanda i bären, bred det på botten nr 1. Lägg på botten nr 2 och bred resterande vaniljvisp på den. Dekorera med bär och ev lite rivnen choklad. Vips så har du sommarens godaste ( och snabbaste!) tårta fixad!

Jag hoppas att ni precis som jag fått chansen att njuta lite av sommarsolen idag! Fräknarna ploppar upp som svampar i marken i hela mitt ansikte! Men det hör sommaren till!




uppdatering: Såg att
sara vill fara också tipsar om sommartårtan ovan. Det måste betyda att den är riktigt smarrig, ellerhur!?
(eget collage med bilder från google)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback