Matbloggstoppen


Linnéas fredagsglass.. en lördag




Igår var det riktigt kalas här hemma, inte för att någon fyllde år eller så, vi åt bara riktigt gott och hade en suveränt härlig kväll. Min syster och hennes sambo kom över och vi gjorde hemgjord pizza, jag experimenterade lite och det blev riktigt lyckat, men det får ni se en annan gång :)

Vi åt tills våra magar stog i fyra hörn och sedan blev det soffmys och Idol, som jag har längtat efter detta program, när det är top fyra kvar sen önskar jag bara att de varje fredag skulle underhålla mig med sina fantastiska röster! Efter all mat och om sanningen skall fram, en del godis var ingen av oss speciellt sugna på desserten jag förberett. Men idag klagar jag inte alls över det, för om jag går ner och öppnar frysen finns där en halv form kvar av denna ljuva glass!





Igår fuskade jag lite och gjorde inte helt hemgjord glass, bara delvis. Grunden är 1 1/2 L  äkta vaniljglass av god kvalité. Minns ni
kakorna jag bakade i veckan? Förutom att testa den coola stämpeln tänkte jag använda dom till den här glassen. Det är inte så ofta jag bakar just för bakandets skull, för det mesta finns det både en och två tankar bakom det.
Självklart blandade jag i mer ingredienser som fick de söta smaklökarna att slå små volter och mina nya jeans att sitta aningens för trångt!

Bästa fredagsglassen, 4 pers

1 1/2 L äkta vaniljglass
ca 5 jordnötskakor (självklart går det bra att använda de kakor man råkar ha till hands)
1 dl salta jordnötter

kolasås:

1 dl strösocker
1 dl vispgrädde
3 msk smör

Koka först kolasåsen genom att blanda socker och grädde i en kastrull, låt detta koka upp och koka i ca sju minuter eller tills den får en djup gyllene färg. Rör i smöret och låt den svalna helt. Är du riktigt stressad, (eller lat) går det precis lika bra att använda kolasås på tub, det är bara lite fusk.

Krossa jordnötskakorna och hacka jordnötterna ganska grovt. Tag fram vaniljglassen så den hinner mjukna något. Rör sedan i de krossade kakorna och jordnötterna. Blanda väl. Ringla sist den avsvalnade kolasåsen över och rör om en sista gång. Ha upp i en form och plasta in. Låt stå i frysen minst två timmar så den stelnar ordentligt. Servera gärna med lite krossade kakor och mera kolasås.

Den här glassen blir som typisk Ben & Jerry's, fast mycket bílligare och om jag skall vara helt ärlig, precis lika god om inte godare!


Vilken är din favoritsmak på glass och vad skulle du absolut inte vilja testa?

Bild:Linnéas Skafferi

Kommentarer
Postat av: Katrin

Detta låter som ett perfekt göra-egen-glass-alternativ för mig! Jag har ingen glassmaskin och orkar inte röra var tjugonde minut i tre timmar. Ska bara baka kakor först;)

Postat av: Johanna

Det där ser riktigt gott ut! Älskar att göra egen glass, och gillar i princip varenda smak som finns, så det är lite svårt att välja en favorit... Men på julen är saffransglass och pepparkaksglass vinnare!

2010-09-11 @ 20:36:38
URL: http://hallplatslyckan.blogg.se/
Postat av: Matpolisen

Jag blir inte alls förvånad över att du blandar i lite saker som får det söta små smaklökarna att slå volter.

2010-09-11 @ 22:43:32
URL: http://matpolisen.wordpress.com
Postat av: anna

http://www.friatider.se/

2010-09-12 @ 00:50:17
Postat av: Matilda

Mm... det ser gott ut, måste nog prova det nångång! :)

2010-09-12 @ 12:46:41
Postat av: Paula

what a delicious shoots!

2010-09-12 @ 13:45:42
URL: http://justmydelicious.blogspot.com/
Postat av: frida

ben&jerrys half baked är helt otroligt god, brownies och kakdeg i chokladglass. men man är ju inte äta mer än ett par skedar... äh, ska vi vara ärliga så gillar jag nästan all glass.

2010-09-12 @ 16:14:30
URL: http://fridur.devote.se
Postat av: Anonym

Var har du hittat muggarna? :) Eller skålarna, eller vad det nu är.

2010-09-12 @ 22:46:44
URL: http://abrokenheartedprincess.wordpress.com
Postat av: Nötfantasten

Salta jordnötter på glass är kalasgott!!

2011-09-12 @ 22:08:34
Postat av: www.flickanmedkakorna.devote.se

mm så smarrigt!

2012-07-20 @ 16:45:23
URL: http://www.flickanmedkakorna.devote.se
Postat av: Kaffehörnan

Godmorgon. Ha en fin dag

2013-03-10 @ 08:31:52
URL: http://www.kaffehornan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback