Matbloggstoppen


Cupcakespecial

 

Ok, dags att snacka cupcakes. Många av er läsare hade frågor kring dessa godingar och jag tänkte att vi skall börja med frostingen, spritstyllar och tekniker. Precis som med allting annat finns det tusen olika sätt att dekorera sina cupcakes, men så här gör jag.

 

I Sverige är utbudet tyvärr inte det bästa när det kommer till verktyg och tillbehör men det finns ett par webshopar du kan kolla in, själv har jag handlat en del ifrån kakburken.se.

De grundläggande sakerna du behöver köpa hem för att kunna göra fina och dekorativa cupcakes är:

*ett par olika färger som du kan färga din frosting med, dom går ofta bra att blanda med varandra så du kan få fram massor av härliga färger. Självklart går det att använda vanlig karamellfärg, men det finns så många fler färger att välja bland och så "blöter" de inte ner frostingen som karamellfärg gör.

*spritstyllar, det finns en hel uppsjö att välja bland, jag kommer att lista de jag har haft mest användning av.

*strössel, pärlor, gitter och blommor. Köp hem så du har många olika att välja bland, det blir så mycket roligare då!



Här är mina tre tyll-favoriter som jag inte skulle klara mig utan:


På bild nr 1 har jag använt en stor rund tyll som heter 1A. När man inte använder den till att dekorera cupcakes med är den perfekt till att fylla t ex bullar med vaniljkräm.


På bild nr 2 har jag inte använt någon tyll alls utan lagt på klick frosting och sedan strykt ut den med en spatel. Du kan forma frostingen precis hur du vill på det här viset. Enkelt och snyggt!


På bild nr 3 har jag använt min favorittyll, 1B. Man får verkligen till fina cupcakes med den!


På bild nr 4 har jag använt en blombladstyll, 101 förutom dessa små sötnosar kan du göra fina rosor med den.



För att få till swirlen på cupcake nr 3 gör jag så här:
Se till att du har pressat ner frostingen i påsen så du inte har luftfickor i den, snurra ihop påsen upptill där frostingen slutar, då får du ett bra grepp och undviker att frostingen smiter ur. Håll cupcaken i din vänstra hand (om du är högerhänt), håll i spritspåsen med högerhanden. Håll där du snurrat ihop påsen och tryck frostingen neråt. Spritsa ut frostingen i en svepande rörelse, börja med tyllen mot dig, för den framåt och runt hela muffinsen. När du kommit hela vägen runt gör du en mindre cirkel ovanpå. Avsluta genom att släppa på trycket på spritspåsen. Det är lite svårt att beskriva, kanske kan jag filma hur jag gör när jag gör dessa?

Cupcake nr 4 är aningens svåra att beskriva hur jag dekorerade, därför kan ni kika här. Jag använde samma princip med gjorde dem i miniformat.

Vill du fylla din cupcake med frosting finns det flera sätt att göra. Allra enklast är att trycka ner spritstyllen mitt i muffinsen och på det viset fylla den med lite frosting.


Under fliken cupcakes hittar ni flera olika varianter på frosting, men den jag gjorde nu senast verkade det som om en del haft problem med.
Detta mina vänner, gjorde mig nästan sömnlös, så jag var tvungen att prova den igen för att se så att det inte var något galet med receptet. Den här gången använde jag den till att fylla biskvier med, det blev p e r f e k t! Om jag får säga det själv.
Men nu till själva problemet, någon fick den för rinnig. Fortsätt vispa, nu andra gången tog det lite längre tid för mig att få den så fast och fin som första gången, men tillslut stod jag där med en hel skål underbar frosting. Så är den för rinnig, låt vispen gå några minuter till. Jag fick lite frosting över som jag fortsatte att vispa för att se hur den skulle bete sig. Och det blev en grynig massa, precis som en annan läsare sa att det blev för henne. Sen vet jag inte om frostingen reagerar olika på om man använder smör eller margarin. För egen del använder jag alltid smör.


Jag hoppas mitt inlägg har hjälpt någon, har ni fler frågor, kommentera detta inlägg, så blir det fler "cupcakespecial" här på bloggen. Ett sista tips för idag, sök på cupcakes på youtube, du hittar massor av inspiration där. Det var nämligen så jag lärde mig en del tekniker i början!

Bilder från Linnéas Skafferi

Kommentarer
Postat av: Carolina

Vilket underbart inlägg - jag älskar att baka cupcakes och suger åt mig tips och trix, tack för ett toppeninlägg! kram

Postat av: Anna

Gjorde de där Cupcakesen med frostingen som många misslyckats med... Min frostning vart toppen, gjorde precis som du skrivit och med smör använder alltid smör när jag bakar... Vispa den kanske lite mycket så den vart lite gryning med den smakade gott för det och efter man spritsat den på Cupcakesen så såg det ut som det skulle... Här är en till sida som har skojiga grejer www.klarafardiga.com Mycket fina minformar...

2010-03-03 @ 19:08:01
Postat av: Linnea

hej! för några veckor sedan testade jag dina Mocca-cupcakes men när jag hade gjort smeten och allt så upptäckte jag att det inte stod vilken grad ugnen skulle vara på och vart i ugnen man skulle gräddadom så jag chansade och det blev inte särskilt bra. Själva smaken på cupcakesen blev jättegod men dom blev torra, så jag undrar om du kunde mejla vilken grad det ska vara och vart i ugnen man skulle grädda dom? Skulle bli extremt glad isåfall. (om du inte vill mejla kan du kanske skriva till det i reseptet eller skriva det i ett nytt inlägg)

Ha det bra!

2010-03-03 @ 21:28:48
URL: http://rosensmile.blogg.se/
Postat av: Diana

Tack för tipsen! Jag har försökt mig på det en gång men det blev inte så gott och inte så snyggt. :)

2010-03-03 @ 23:54:32
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Emmas Kök

Perfekt! Nu skall jag prova att baka cup cakes nån dag!

2010-03-04 @ 07:23:57
URL: http://emmaskök.se
Postat av: Emelie

Åh, tackar tackar!

vad är det för färg som du använder, pastafärg eller pulverfärg?

Kram!

2010-03-04 @ 08:32:24
URL: http://mrsojvindsson.blogg.se/
Postat av: Nettisens

Åh, vilket bra inlägg...



Skulle vilja få lite mer inspiration om dekoration på cupcakes också :-)



//Nettisens

2010-03-04 @ 11:01:40
URL: http://nettisens.blogg.se/
Postat av: Cin

Härligt!

Dessvärre bor jag inneboende hos några som inte anser att ugn är ngt måste, så de har ingen...

Längtar tills vår flytt, då ska jag gå igenom varenda lite pryl på din sida :-)

2010-03-04 @ 11:21:08
URL: http://lovelybitch.blogg.se/
Postat av: Elin

Fantastiskt bra inlägg! Nu blir det cupcakesbak inom en snar framtid!

2010-03-04 @ 11:22:40
Postat av: Emelie&Hugo

TACK för detta inlägg - alltid lika kul med tips å trix med Cupcakes!



Själv tycker jag att det är svårt att spritsa! Video skulle nog var en toppenidé :-).



Ett tips till dig: jag shoppar ofta på ebay.co.uk - där finns mängder av tillbehör till bakning!



//emelie med "lilla" hugo 2 år

2010-03-04 @ 12:19:21
Postat av: Rebecca

Alltså... Nummer fyra är ju helt sagolik söt! Jag tror att jag skippar födelsedagstårtan nästa gång och fyller ett kakfat med cupcakes i stället!

2010-03-04 @ 13:30:39
URL: http://rebeccalagarmat.blogg.se/
Postat av: Katja

Super bra inlägg Linnéa! Du är så duktig :)



Jag gjorde Red Velvet Cupcakes häromdagen med cream cheese frosting!

Helt fantastiskt goda och saftiga cupcakes som man inte kan få nog av. Se receptet här: www.foodelicious.se



Kramar!

2010-03-04 @ 13:49:30
URL: http://www.foodelicious.se
Postat av: Jenny

Vilket härligt inlägg! Har precis börjat fixa o trixa me cupcakes, så kul!! Ditt inlägg är jättebra! Och ger bra tips och råd!! Följer din blogg hela tiden :)

2010-03-04 @ 16:10:07
URL: http://katiinka.blogg.se/
Postat av: Deezakula

Åh jag blev verkligen inspirerad av att göra cupcakes nu! Får bjuda folk på massa fika nu!!

2010-03-04 @ 16:50:59
URL: http://deezakula.blogspot.com
Postat av: petronella

OHHHHH Älskar cupcakes..och dom går ju att variera i oändlighet. Finns lika många recept egentligen så det är bäst att finna sin favorit.



Igår fick jag vinsten och mums vad goda praliner. I formarna kommer det att bakas cheesecake cupcakes :)

Tack för en underbar sida.

Kram

2010-03-04 @ 18:49:41
URL: http://www.frucupcakes.blogspot.com
Postat av: Annemie

Tack för tipsen!



Mvh/ Annemie

2010-03-04 @ 20:20:21
URL: http://gourmetensmatobak.blogg.se/
Postat av: Loulas Kök

tack för alla tips du delar med dig av. Perfekt att ha när det bakas cupcakes nästa gång. Kanske inte bakas så ofta här hemma men gärna till kalas.

2010-03-04 @ 20:21:43
URL: http://loulaskok.se
Postat av: Yasemin

Vilken bra guide för oss nybörjare. Visste inte att det fanns en massa olika tyll för cupcakes. Verkligen fine efekter man får till. Jag gillar rostyllen bäst :)

2010-03-05 @ 12:52:00
URL: http://yaseminskok.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Jag älskar att baka specielt cupcakes :)

Så nu ska jag nog baka massor av cupcakes när jag vet lite mer :D

Kram



P.s Har alla dina böcker :D

2010-03-07 @ 12:26:30
Postat av: Lova

Vad bra :) Nu ska jag baka :)

Ikväll lägger jag ut bilder på min blogg :)



Kram

2010-03-07 @ 12:34:01
URL: http://lovaskaka.blogg.se/
Postat av: Iris

Hej! Jättebra inlägg om spritstyllarna, men jag har ändå en fråga... De länkar du har angett lder väl bara till själva "munstycket" på spritsen? Så vad behöver man för grundsprits? Eller vad man nu ska kalla det.. hoppas att du förstår vad jag menar :) Och var kan man i så fall köpa en sådan?

Jag förstår att det är "munstyckena" som gör alla olika mönster, men man måste ju ha själva spritsen också, och en som passar till munstyckena. Så vad passar till de munstycken du har länkat till, och var kan man köpa en?

Du har en underbar blogg,

Kram!

2010-03-07 @ 15:52:57
Postat av: Fanny :)

Snälla kan du inte skriva om vart du köpt dina muffinsformar som är på bild nr: 3 ? :)

2010-03-08 @ 20:13:35
URL: http://fannypannie.blogg.se/
Postat av: Emelie

Fanny: De är från Åhléns ;-). Supersöta :-D.

2010-03-09 @ 20:12:03
URL: http://mrsojvindsson.blogg.se/
Postat av: Lindis

tack för alla tips tänkte baka cupcakes till helgen :D

2010-04-15 @ 14:47:09
URL: http://lindaerikagustafsson.blogg.se/
Postat av: Andrea

Åh, vilka bra tips! Så himla fina cupcakes du gör, jag försöker och försöker men det är svårt att få dom så fina som du får... ;)

En video på nummer tre skulle vara jättebra, hoppas på en sådan inom en snar framtid :) Puss

2010-05-02 @ 20:41:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback