Matbloggstoppen


Tacos



Tacos tillhör numera den husmanskosten och jag kan bara gissa att det är en rätt som många dukar fram till helgen. Varje familj har sitt sätt att äta denna rätt och man skall inte höja på ögonbrynen åt folk som mer än gärna stoppar in konstiga saker som ägg (ett livsmedel min far tycker passar ypperligt att förgylla måltiden med) och annat i denna rätt, även om man ofta skulle vilja. Detta är en rätt vi svenskar har förädlat till den grad att vi faktiskt kan stoppa vad som helst i ett tortillabröd, krydda med spiskummin och säga att det är tacos. Och det är egentligen inget fel med det..
Till vardags gör jag ofta någon avskalad variant av helgversionen, alla ingredienser vi då använder finns inte med men det blir supergott ändå.
Medan jag steker köttfärsen och kryddar den gott hackar Sebastian de grönsaker som fått äran att bilda denna delikata måltid. Nästan innan Sebastian har hunnit hacka paprikan klart är maten färdig. Det är så vardagsmat skall vara!

Jag passade på att använda två varuprover jag fått hem från Santa Maria till denna måltid. Jag skrev tidigare om
salsan som här hemma helt klart fick tummen upp. Jag måste säga att det samma gäller för de andra två såserna vi har provat, Sweet Red Chili Salsa och Tomatillio & Green Chili Sauce.
Salsan använde jag till att smaksätta köttfärsen med och den gröna chilisåsen ser ni på bilden.


Snabb tacos:

500 g nötfärs
1 ca msk spiskummin
2 ca tsk paprikapulver
1 ca tsk chilipulver
salt & peppar
1 dl vatten
1/2 burk Sweet Red Chili Salsa
1 burk majs
1 röd paprika
1 avocado
plocksallad
creme fraiche
Tomatillio & Green Chili Sauce

tortillabröd

Bryn färsen och tillsätt spikummin, paprikapulver, chilipulver, salt och peppar. Slå över vattnet och salsan. Låt koka ihop en stund. Hacka paprikan och ha i den tillsammans med majsen. Servera sallad, avocado, creme fraiche och såsen till.

Bild: Mr S


Kommentarer
Postat av: Friiida

vik ihop taco-tortillas med lite ost emellan och stek i stekpanna för en extremt enkel quesadilla! :)

Postat av: Katja

En helt klar favorit mitt i veckan! Enkelt, gott och det känns lite festligt med tex mex mat alltid av någon anledning.



Jag testade några nyheter från Santa Maria som kan rekommenderas! Se här: www.foodelicious.se

2010-03-18 @ 09:38:35
URL: http://www.foodelicious.se
Postat av: BakJennie

Ja, det ska jag äta idag! prefekt:D

BakJennie

2010-03-18 @ 11:39:11
URL: http://jsjolin.blogg.se/
Postat av: Frida

Jag får tyvärr inte upp bilderna från din blogg:( Inte från något inlägg.

2010-03-27 @ 22:04:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback