Matbloggstoppen


Enkelt påskgodis


Jag tycker denna högtid är härlig, det är inte samma hets som kring julen, men ändå kan man träffa alla kära, äta god mat och bara umgås. Tidigare år har jag för det mesta jobbat under påskhelgen och fått klämma in middagarna mellan arbetspassen (eller så var det arbetet som fick klämmas in mellan maten, jag vet inte riktigt..). Men i år ska vi ha en skön långhelg där vi inte har något annat inbokat än att äta, vilket passar både mig och
Mr S riktigt bra!

I morgon skall jag försöka åka in tidigt till mataffären för att proviantera inför ledigheten. Förhoppningsvis kanske jag slipper undan de värsta köerna om jag gör tanterna sällskap och hänger på låset? Jag måste bara komma ihåg att köpa med en påse godis hem ifall vi får besök av några påskkärringar.

Idag har jag pysslat med lite egenhändigt gjort påskgodis, det skall föreställa chokladdoppade marsipanägg. Jag kom på lite sent att jag kunde ha gjort den vita chokladen lite "taggig", då hade det mer dett ut som ett äggskal.
Jag hade ingen nougat hemma, men om jag hade haft det hade jag gjort små bollar att ha inuti äggen. Då hade det blivit Mozartägg, istället för Mozartkulor! Men det får bli till nästa år.

Till detta mycket enkla godis behöver du:

200 g röd marsipan
200 g grön marsipan (jag använde marsipan från Odense, den är smaksatt med jordgubb/päron)
25 g vit choklad
25 g 50 % choklad
strössel i olika färger och former


Skär marsipanen i bitar, de får gärna vara i olika storlekar. Rulla dem till runda bollar och forma dem sedan till ägg genom att göra bollen lite spetsig i ena änden. Smält chokladen och låt den svalna något innan du doppar den tjocka delen av ägget i chokladen. Lägg de chokladdoppade äggen på ett bakplåtspapper, Strö över strössel.
Klart!

Perfekt pyssel för skollediga barn eller pysselsugna vuxna!





Har du gjort något påskgodis i år?


Update: Fler av er har kommenterat att de sett liknande ägg i andra tidningar, så jag var ju tvungen att kika i senaste numret av Elle Mat & Vin och se där var de! Jag har gått och tänkt på dessa ägg i flera månader och nu är det över allt, det är ju nästan lite läskigt...

Bild: Linnéas Skafferi

Kommentarer
Postat av: Birgitta Höglund's Mat

Vilka söta små Påskägg. Så mycket finare än köpt godis. Säkert mycket godare också. Glad Påsk :)

Postat av: Johanna

Åh, de där påskäggen ser helt ljuvliga ut! Var det inte lite liknande med i Elle Mat & Vin? För mig blir det inget påskgodis, jag har godisförbud. Även om jag har sagt åt mig själv att jag får äta hemgjort godis. Men det är jag för lat för att göra haha. Det får bli påskmuffins eller nåt i den stilen istället!

2010-03-31 @ 21:09:52
URL: http://hallplatslyckan.blogg.se/
Postat av: Caroline

Är det samma recept som i den nya tidningen "baka" ? Ser helt underbart goda ut åtminstone! Får nog ta och testa dessa. Och ja, glad påsk :)

2010-03-31 @ 21:35:55
Postat av: Jessica

Hej Linnea.

Gjorde chokladfudgen som finns med i din senaste bok...tycker att det passat bra till påsk med chokladen, har redan hunnit provsmaka lite fast det stod i receptet att den ska stå i kylen över natten...underbart gott, går och nallar lite hela tiden...hm får nog göra lite till imorn det kommer inte att finnas kvar nånting till påsken :) Glad Påsk!!!

2010-03-31 @ 21:50:34
Postat av: Anna

Vad roligt, gjorde likadana ägg i helgen och bloggade om dem idag. Riktigt smaskiga.

2010-03-31 @ 22:01:08
URL: http://secondhandsisters.blogg.se/
Postat av: Loulas Kök

Näpp, inget påskgodis ännu men självklart kommer det bli mycket av den varan. Tyvärr blir det nog mest från affären. Känner mig dock inspirerad att hitta på nått....



Glad påsk önskar Louise, Loulas Kök

2010-03-31 @ 22:15:41
URL: http://loulaskok.se
Postat av: N I L M A

Detta var faktiskt första gången jag klickade mig in på din blogg och jisses, jag kommer definitivt att återkomma! Så mycket inspiration, härliga bilder, glädje och jaa.. KANONBRA BLOGG!

2010-04-01 @ 01:11:20
URL: http://www.nilma.se
Postat av: Sofie Mumsfillibaba

Så fina!! Ingen påskgodis här! Känns inte lika viktigt som till jul tex. Men vore kul!! Påsken är så kort bra....

2010-04-01 @ 11:50:37
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Yasemin

Köpte din Choklad bok igår. Ska verkligen prova chokladmacaroonerna. Ser jättegoa ut. Glad Påsk.

2010-04-02 @ 00:08:10
URL: http://yaseminskok.blogspot.com/
Postat av: annah

Åh din blogg är så mysig!

2010-04-05 @ 10:32:37
URL: http://beteendevetenskap.blogg.se/
Postat av: ed hardy hoodies

u men självklart kommer det bli mycket av den varan. Tyvärr blir det nog mest från affären. Känner mig dock inspirerad att hitta på nått....

2010-06-17 @ 10:49:22
URL: http://www.onlineedhardystorede.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback