Matbloggstoppen


Midsommar 2010


Så var 2010 års midsommarhelg till ända. Men vilken helg det har varit, jag kunde verkligen inte önskat mig mer! På midsommaraftons morgon tog vi bilen och for upp mot Rättvik, där firade vi en lugn och traditionell midsommar med dans runt stången, folkdräkter, sill och nubbe. Mot kvällen tändes grillen och vi åt och drack gott i flera timmar. Dagen avslutades med en svensk grädd- och jordgubbstårta i amerikansk storlek, som sig bör om man firar svensk midsommar med amerikaner!

Midsommardagen firades här hemma med goda vänner, mat, dryck och även där en tårta. Inspirerad av föregående dags höga skapelse slängde jag snabbt ihop en marängtårta som tack vare tre bottnar, massor av grädde, jordgubbar och choklad gott och väl räckte till 10 personer. Gott var namnet!

Gårdagen svepte förbi i en sakta lunk, men vi premiärbadade faktiskt och vattnet var riktigt skönt. Kanske blir det även ett dopp i sjön till eftermiddagen?

 


Idag är det måndag igen och jag har hela morgonen försökt vädra ur helgens otroliga värme. Med både balkongdörren och köksfönster öppna hoppas jag på att få ner värmen några grader så jag inte kommer drabbas av värmeslag här inne idag.

 

I morse åt jag min älsklingsfrukost så här i sommartid, vaniljyoghurt med färska jordgubbar. Finns det något godare? Detta kan jag äta såväl till frukost som mellanmål eller dessert. Fungerar lika bra till allt.

Nu börjar ju de svenska, blodröda och söta gubbarna dyka upp utanför matbutikerna och på torget, vilken skillnad det är mot vårens och försommarens importerade blask!

 

 

Jag hoppas du haft en ritkigt härlig midsommarhelg och ätit massor av jordgubbar, förresten vad använder du helst dessa söta skapelser till?

 

Bild: Linnéas Skafferi


Kommentarer
Postat av: Johanna

Låter som en underbar midsommar! Jag har också ätit en massa jordgubbar, såklart. Gjorde en jordgubbstårta till midsommar, men självklart har jag gått och norpat några gubbar från asken, och några har jag haft till yoghurt eller gröt. Mums!

Postat av: Jennys Matblogg



Ja, det är verkligen jättegott med jorggubbar :)

Jättefina bilder!



/ Jenny

Postat av: Anonym

Härliga bilder! Vaniljyoghurt är supergott också så det där med färska jordgubbar i tycks juh vara något man måste testa :D

2010-06-29 @ 00:13:14
Postat av: Kinna

Håller med dig. Svenska jordgubbar är många snäpp bättre, söta, röda och med mycket smak. Har själv förmånen att plocka solmogna direkt från plantan och njuta.

2010-07-01 @ 23:25:18
URL: http://mormorsmat.taffel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback