Matbloggstoppen


Även kanten är bröd..




 

 

Ja det fick jag höra när jag konfirmerade mig och vi var i väg på ett läger. "Även kanten är bröd" sa någon av ledarna när man ratade änden på brödet och tog av den nya limpan. Vackert fick man då bre smör på ändbiten och hoppas på bättre lycka nästa gång.

 

Nu kanske ni undrar varför i allsin dar jag drar gamla konfirmationshistorier för er så här på onsdagseftermiddagen. Jo det är nämligen så att jag inte kommer bjuda på så mycket mer än kanter idag. Från arla morgon till för en liten, liten stund sendan har det varit full aktivitet här i köket och jag har bakat småkakor så det snart pyser smör ur öronen på mig. Alla kakor ska jag ha till ett jobb nästa vecka, men precis som på brödet blir det även kanter på kakorna.  Mormors kalasgoda sirapskakor till exempel, de kanterna bjuder jag mer än gärna på. Sen fick jag en liten bit ljus och en liten bit mörk kakdeg över. Av dem blev det misslyckade schackrutor, smakar precis som de skall men ser inte speciellt tjusiga ut.

Några kakor som däremot blev urtjusiga, ja det är bondkakorna. Det hände nämligen en stor, stor olycka i kylen så både bondkakorna och min kyl är fulla med rosa/rött socker. Bondkakorna kan gott behöva lite galamour i form  av rosa som glimmar, dock duger de inte till fotojobbet så de får bli bjudkakor istället!




Titta, fullt med rosa strimmor på alla mina små bondkakor! I morgon skall jag göra nya, förhoppningsvis utan rosa socker..

Nu skall jag sätta mig och knapra på en kaka innan det är dags att börja med middagen.

Vad har ni haft för er denna härliga onsdag?




Bild: Linnéas Skafferi

Kommentarer
Postat av: Johanna

Åh, småkakor! Det får mig att minnas gamla goda tider! Haha, nu låter jag ju som att jag är runt sjuttio... Men jag åt alltid förmiddagsfika, eftermiddagsfika och kvällsfika hos min farmor när jag var där. Och varje gång en massa goda hembakade småkakor. Min favorit var hennes såna där chokladsnittar med pärlsocker, åh vad de var goda. Hon hade flera olika burkar med en massa småkakor i frysen varje gång vi skulle komma, så när de var dags så lades kakorna fram för tining och bullarna fick värmas i ugnen. Nostalgi!

Postat av: Darksess

Ätit massor med rabarberpaj och äntligen börjat mitt sommarlov! :D

2010-06-09 @ 18:53:11
URL: http://darksess.com
Postat av: Madde B

Brödkanter, antingen älskar man dem eller så ratar dem.

I våran familj slåss vi om dem, knapriga goda "skalkar".

2010-06-10 @ 10:28:02
Postat av: Yasemin

Småkakor är det bästa jag vet. Så himla gott till teet. Rosa kakor var inte heller fel. :)

2010-06-10 @ 12:18:19
URL: http://yaseminskok.blogspot.com/
Postat av: authentic pandora beads

Men jag åt alltid förmiddagsfika, eftermiddagsfika och kvällsfika hos min farmor när jag var där. Och varje gång en massa goda hembakade småkakor. Min favorit var hennes såna där chokladsnittar med pärlsocker, åh vad de var goda. Hon hade flera olika burkar med en massa

Postat av: pandora

Underbart gott det ser ut att vara. Det ända som jag kan klara mig utan är oliverna (klarar inte av smaken på dessa). Denna sallad måste provas.

2010-06-21 @ 10:32:51
URL: http://www.panbeadssales.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback