Matbloggstoppen


Inspireras av Afrika..

 

För någon vecka sedan hämtade jag ut ett väldoftande paket från posten som innehöll fyra stycken nya kryddblandningar från Santa Maria. Kryddorna är inspirerade av Afrika och finns i butik från januari 2010 de kommer att kosta ca 27 kr.

Jag blandar helst mina egna kryddblandningar men om orken inte riktigt finns tycker jag sådanna här färdigblandade kryddor på burk kan vara toppen. Jag använde "chermoula" till min kyckling i veckan. En kryddblandning som även kallas Marockos pesto, full av örter, citrus och lite hetta. Min första tanke var att använda den som en rub till kycklingen, men jag pressade även över en halv apelsin innan jag stälde in kycklingklubborna i ugnen.

 

Det var ingen aha-upplevelse, jag blev inte slagen av stolen av alla kryddor som exploderade i min mun (jag kryddade på rätt rejält för att få smak) men det var helt ok. Jag kommer med all säkerhet använda den igen men kanske inte som huvudkrydda utan mer som för att piffa upp någon rätt.

Men, efter att ha läst lite om kryddorna blev jag faktiskt en smula sugen på att testa på lite mer afrikanska smaker i min matlagning. Jag vet att det är som att säga att man vill testa europeisk matlagning, det finns så många länder med sin speciella matkultur, men om du som läsare har något spännande recept eller tips, hör gärna av dig!

 

Kycklingklubbor the African style:

 

1 kg kycklingklubbor

3 msk chermoula (eller den kryddblandning du föredrar att ha till din kyckling)

salt & peppar

saft från 1/2 apelsin

 

Lägg kycklingklubborna i en stor bunke och häll kryddblandningen, salt och peppar över. Klappa in kryddorna ordentligt i kycklingen, låt vila i ca 30 minuter pressa sedan över apelsinsaften och ha upp kycklingklubborna i en ugnsfast form. Ställ in i ugnen på  200 grader i ca 60 minuter eller tills köttet är helt klart.

Jag kokade ris till som jag blandade med kikärtor och purjolök. Eftersom jag är halft besatt av creme fraiche gjorde jag öven en kall sås av creme fraiche, olivolja, salt och peppar som vi hade till.

 

Bild: Sebastian Niemi-Carlsson


Kommentarer
Postat av: Anonym

Det där såg himla gott ut:)

Postat av: Emmas Kök

Spännande! Får se till att testa detta när de kommer ut!

2010-02-25 @ 10:54:12
URL: http://emmaskök.se
Postat av: Izaki

Åååh... Ser gott ut ^^' det måste jag prova

2010-02-25 @ 15:05:41
Postat av: Martina

Jag var på matmässa här i Göteborg idag och då hade Santa Maria en monter där dom tillagade mat med just dessa kryddor, det dom bjöd på var mycket gott och jag fick med mig en receptfolder som jag defenitivt kommer använda mig av.

2010-02-27 @ 17:27:12
URL: http://www.matochodla.blogspot.com
Postat av: ed hardy perfume

r på matmässa här i Göteborg idag och då hade Santa Maria en monter där dom tillagade mat med just dessa kryddor, det dom bjöd på var mycket gott och jag fick med mig en receptfolder som jag defenitivt kommer använda mig av.

2010-06-17 @ 11:04:56
URL: http://www.edhardy-estore.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback