Matbloggstoppen


Köttbullar i tomatsås


Vet ni, i morse när vi gick upp var det -29.9°C ute. Två timmar senare visar termometern fortfarande på samma, isande kalla gradtal. För min del så börjar det vara nog nu. Jag älskar vintern och den härliga snön, men kylan får gärna utebli!

Idag önskar jag att jag hade kvar lite av dessa underbart goda köttbullar till lunch, de hade med all säkerhet värmt upp mig så här i kylan. Stora smakrika köttbullar i tomatsås gjord på hela, konserverade körsbärstomater. Eftersom jag hade en halv ask med färska körsbärstomater hemma som snart hade sett bättre dagar fick även de åka ner i såsen. Tomaterna såg ut som små rubiner mot de mörka, smaskiga köttbullarna. De blir en perfekt måndagsmiddag så här i slutet på februari när kylan vägrar släppa taget om oss.

Köttbular i tomatsås 6 portioner:

600 g blandfärs
1 stor gul lök
3 vitlöksklyftor
2 ägg
4 msk creme fraiche
salt & peppar
färsk bladpersilja

Finhacka lök och vitlök, blanda dem med ägg, creme fraiche, rikligt med salt och peppar i en bunke. Rör i färsen och ha sist i hackad persilja. Rör tills allt har blandats. Forma till runda, fina bollar. Jag fick ut ungefär 25 stycken av min färs. Täck med plastfolie och låt stå kallt en stund innan du steker dem, då håller de formen bättre. Hetta upp en stekpanna eller grytan du skall göra tomatsåsen i och stek köttbullarna tills de fått fin färg runt om. De behöver inte vara klara rakt igenom då se skall få koka klart i tomatsåsen.


2 vitlöksklyftor
2 burkar hela, konserverade tomater
1/2 ask körsbärstomater
1 dl rödvin
1 nypa socker
salt & peppar
färsk bladpersilja

Skala och finhacka vitlöken, stek den mjuk i lite smör eller olja. Ha i de konserverade tomaterna, de färska tomaterna och rödvinet. Låt koka upp och smaka av med socker, salt och peppar. Ha i köttbullarna och låt småkoka i ca 20 minuter, strö över bladpersilja och servera med nykokt pasta.


Bild: Sebastian Niemi -Carlsson




Kommentarer
Postat av: Emmas Kök

Vi hade -25° när jag vaknade. Riktigt kallt men väldigt mysigt!

Postat av: Diana

Låter jätte gott! Det är något av det godaste jag käkat här i livet. Såna köttbullar på en uteservering i London. Mmmm.

Här i Skåne har vi ca -10 och snöstorm. Kallt och mycket snö för att vara här.

2010-02-22 @ 09:41:34
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Spaceann

Önskar jag hade köttbullarna här och nu. ser mums ut!!

2010-02-22 @ 17:32:02
URL: http://mammatilltrebarnsoker.blogg.se/
Postat av: Loulas Kök

Köttbullar i tomatsås är nått min man är uppfödd på, riktigt gott! Ser att jag har mycket att läsa som jag missat!

2010-02-22 @ 20:14:38
URL: http://loulaskok.se
Postat av: Tekla

Vilken mysig blogg du har! Gillar nyanserna. =)

2010-02-22 @ 20:55:02
URL: http://tekla.webblogg.se/
Postat av: veckomatsedel.se

Så enkelt och så himlans gott!!

2010-02-22 @ 23:29:18
URL: http://www.veckomatsedel.se
Postat av: Anonym

Skulle inte du svara på frågorna i typ lördags eller nått?

2010-02-23 @ 05:23:04
Postat av: Helena Ljunggren

Köttbullar och tomatsås är riktigt gott, mycket fräschare/lättare än en klassisk köttfärssås. :)

2010-02-23 @ 07:57:40
URL: http://www.helenaljunggren.com
Postat av: Helena S - Bara en kaka till

Vad fina bilder du har på din blogg! Är det din pojkvän som är fotograf som fotar dem? Min pojkvän är också fotograf och tar alla mina bloggbilder, det är himla tacksamt! (Själv är jag urkass på att fota...) Men så får han ju god mat hemma som tack också...;-) Kram på dig!

2010-02-23 @ 08:43:03
URL: http://www.baraenkakatill.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback