Matbloggstoppen


Sylt



Förra veckan köpte jag en burk sylt som jag skulle använda till ett recept, all sylt gick inte åt och till kvällen tänkte jag ta mig en rostad smörgås med lite sylt på. Men jag var nästan tvungen att slänga smörgåsen, sylten smakade verkligen allt annat än sylt!
Jag brukar då och då koka egen sylt eller marmelad, det tar mig emot att köpa färdiggjord när det är så enkelt att göra egen. Så idag gjorde jag slag i saken och gjorde sylt på lite bär-rester jag hade i frysen. I fruktskålen låg tre stackars små plommon som även de fick bli sylt.
Är man inga storkonsumenter av sylt är det smart att ha upp den på små burkar, de håller sig längre oöppnade och så kan du ge bort en av burkarna till någon du tycker om!

Blåbär, björnbär och plommonsylt ca 4 dl:

250 g blandade bär/frukt
200 g syltsocker
1 msk citronsaft
2 tsk vaniljsocker

Skär plommonen i småbitar och lägg dem tillsammans med björnbär och blåbär i en kastrull. Tillsätt socker och citronsaft. Koka kraftigt under omrörning i ca fem minuter. Skumma av och tillsätt vaniljsockret. Häll upp på varma, väl rengjorda burkar. Sätt på locket direkt.

Vilken är din favoritsylt/marmelad och köper du eller gör egen?



Bild:Linnéas Skafferi

Kommentarer
Postat av: Elin

Håller med, jag testade att göra apelsinmarmelad för några dar sen och det var hur lätt som helst!

Postat av: Simon

Min favoritsylt/marmelad är helt klart lemoncurd, som jag gör själv. Gärna scones till.

2010-02-04 @ 21:25:32
Postat av: Emmas Kök

Min favoritsylt är drottningsylt!

2010-02-05 @ 00:35:16
URL: http://emmaskök.se
Postat av: Ewa

Tinar du de frysta bären eller...

Jag gör marmelad på maskrosblommor, jättegott och ibland äppelmarmelad med saffran.

Ewa

2010-02-06 @ 12:43:33
Postat av: Therese

Jag brukar försöka att göra egen sylt och marmelad, favorit marmeladen är jordgubb och rabarber, eller rabarber och kanel, såå goda...

Mvh

2010-02-08 @ 12:05:17
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com/
Postat av: Maria

fick i somras rödavinbär som jag har gjort rödvinbärsgelé av med hjälp av Gelésocker. 2 ingredienser bara! superenkelt & supergott!

2010-02-12 @ 13:43:09
URL: http://mochan.blogg.se/
Postat av: Janina - Modellen som skiter i alla måsten (Swedish model, aslo in English)

tack det här ska jag testa :D

2010-02-13 @ 11:34:01
URL: http://janinanaslund.blogg.se/
Postat av: Alice

Jag älskar hallon/rabarber sylt! Jättemysigt att göra på sommaren när ens egenodlade rabarber är mogna:)

2010-02-13 @ 13:49:00
Postat av: Anonym

Mums! :)

2010-02-21 @ 16:42:55
URL: http://lifebytheresee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback