Matbloggstoppen


Plommonsäsong

Nu börjar det dra ihop sig till plommonsäsong här!

Tyvärr har vi inga plommon i vår trädgård men när jag var barn hade jag ett plommonträd och min lillasyster ett äppelträd hemma i mamma och pappas trädgård. Om detta med att ha ett varsitt fruktträd var något vi själva hittat på vet jag ej, men jag var synnerligen nöjd med mitt som år efter år bar frukt i massor, till skillnad från min systers äppelträd som bara stod där och var grönt. Ett år mins jag att till min systers stora lycka blev det två fina äpplen på trädet men hon kunde bara inte låta bli att peta på dom och vips så låg det ena äppelkartet på gräsmattan.  Under hela min uppväxt kunde vi äta finfina plommon från trädet men en vinter för ett par år sedan satt mamma och pappa inne i köket och får se hur mitt kära plommonträd helt plötsligt vickar! Just nu mins jag inte om de där små rackarna vid namn sorkar hade ett finger eller två med i spelet, men mitt träd gav helt enkelt upp!

Trotts att både jag och min syster nu skall föreställa vuxna kan man nästan se triumfen i hennes ögon, där står nu hennes äppelträd, fullt i härliga äpplen medan mitt plommonträd fick vandra vidare till fruktträdshimlen..

 

 

 

Jag kan inte låta bli att facineras av hur vackra plommon är, söta, runda små frukter perfekt att bara stoppa i munnen när man går förbi ett träd.

Även om man själv inte har några plommon i sin trädgård brukar det alltid finnas folk i ens närhet som mer än gärna blir av med ett par om de har träd med mycket frukt. Igår när jag var på P4 Västmanland pratade vi om kräftor och jag gjorde denna rysligt enkla sensommardessert som du förbereder på förmiddagen och sen gör klart på ett par minuter innan den skall serveras. Den passar perfekt till kräftskivan eller som avslutning på en härlig grillmiddag!

 

'

Igår när jag var ute och fotade detta fick jag brottas med en hel drös getingar som också tyckte jag bjöd på fest när jag ställde ut glas fulla med sötsaker. Jag klarade mig dock ifrån att bli stungen men det var bra nära ett par gånger!



 

 

Genom att du inte kokar frukten håller den sig fast och fin, är plommonen sura kan du behöva justera mängden socker något. Självklart kan du använde de bär eller frukter du gillar bäst.

Plommon i kryddig sockerlag 6 port:

 

12 stycken mogna plommon

5 dl vatten

3 dl strösocker

1 msk flytande honung

1 tsk mald ingefära

1 tsk mald kardemumma

1/2 vaniljstång

 

Klyfta plommonen, koka upp vatten, socker, honung , ingefära, kardemumma och vaniljstång, tag av kastrullen från plattan. Lägg i plommonklyftorna och låt dra i minst 15 minuter. Gör gärna i ordning detta på förmiddagen så plommonen kan dra i lagen hela dagen, men hinner man inte förbereda räcker 15 minuter för att ge smak. Vill du ha varm frukt låter du bara lagen och plommonen snabbt koka upp innan du fördelar dem i portionsglas, häll lite av den goda lagen över och servera med lättvispad grädde eller vaniljglass.

 

Hur äter du helst plommon, i paj, som de är eller kanske som marmelad?

 

Ni glömmer väl inte bort att tävla?

Bilder: Linnéas Skafferi


Kommentarer
Postat av: Coquina

Fina bilder! Jag tycker plommon är godast att äta precis som de är =)

Postat av: Klara

Ja, plommon är supersöta. :) Jag tycker de är godast att äta som de är. Fina bilder föresten!

2010-08-18 @ 10:46:59
URL: http://klaraskakburk.blogg.se/
Postat av: emelie

oh plommon är så gott.

2010-08-18 @ 10:54:07
URL: http://emsiiiis.blogg.se/
Postat av: Sofie Törnlind

Vi hade också varsitt fruktträd hemma hos mamma och pappa när vi var små. Men det är bara min björnbärsbuske som överlevt :P

2010-08-18 @ 11:17:16
URL: http://sofietornlind.blogg.se/
Postat av: Dannielle

Plommon är riktigt gott!

2010-08-18 @ 13:44:08
URL: http://rexmatte.blogg.se/
Postat av: Chezsofia

Mitt fina plommonträd tålde inte riktigt den hårda vintern och är numera halvdött. Inga plommon i år...:-(

Själv tycker jag att plommonmarmelad är ultimat näst efter att äta dem direkt förstås. Marmeladen är perfekt att använda i matlagningen (äter nästan aldrig marmelad på smörgås).

2010-08-18 @ 15:43:54
URL: http://www.chezsofia.bloggsida.se
Postat av: Johanna

Åh vad gott det låter! Jag älskar plommon, men det är faktiskt inte särskilt ofta jag äter det. Vi köpte en stor bunt längs vägen ute på landet för någon vecka sedan som jag gjorde en äggkaka med plommon i. Riktigt gott, men jag har liksom inte så mycket annat att jämföra med :P

2010-08-18 @ 15:52:20
URL: http://hallplatslyckan.blogg.se/
Postat av: Linda - Cupcakesfluffan

Plommon är gott, jag hoppas min sambos pappas två plommonträd ger bra skörd i år, jag har inte varit där och kikat ännu, blir det gott om plommon blir det till att göra plommonmarmelad, så gott

2010-08-18 @ 18:58:42
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Kaksmulan

Här är butikerna fulla med härliga plommon nu så denna desserten var ett riktigt bra tips, ska testas ;) Tack!

2010-08-20 @ 02:41:52
URL: http://kaksmulan.se/
Postat av: Lisa

Perilla wahlgren har ett helt fantastiskt gott Plommompajrecept, www.pernillawahlgren.se/Pernilla

www.pernillawahlgren.se/Pernillasrecept/tabid/81/

Default.aspx

2010-08-21 @ 16:32:56
Postat av: Lisa

Perilla wahlgren har ett helt fantastiskt gott Plommompajrecept, www.pernillawahlgren.se/Pernilla

www.pernillawahlgren.se/Pernillasrecept/tabid/81/

Default.aspx

2010-08-21 @ 16:33:19
Postat av: Lisa

Leta på www.pernillawahlgren.se under recept

2010-08-21 @ 16:36:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback