Matbloggstoppen


Hel kyckling, igen



Hur underbart är det inte att vi snart är inne i maj månad? Utan att man riktigt kan förstå hur, har den värsta varga-vintern på länge gått och blivit vår. Även om det är aningens tidigt att få njuta av våra svenska vårprimörer så börjar matbutikerna fylla på hyllorna med sparris, rädisor och jordgubbar från breddgrader där de har det lite varmare än vi här i norr. Jag blir lycklig bara av att se alla dessa färger och former.
För att göra matlagningen lite roligare försöker jag alltid se till att ha färska örter, citron och några olika sorters lök hemma. Med det kommer man långt!


Idag när jag var in på ICA för att handla till en tårta jag skall göra i veckan såg jag att de hade färsk kyckling på extrapris, perfekt middagsmat tänkte jag!
Kycklingen jag köpte vägde 1.2 kg och kostade mig 32 kronor, helt klart överkomligt!




I vanliga fall brukar jag lägga energin på att täcka kycklingen med så mycket gott jag förmår, idag gjorde jag tvärt om och fyllde kycklingen med godsaker. I går fick jag ett par skivor bacon över så de hackade jag ner i småbitar, tillsammans med färska örter och citron fick de bli fyllningen till denna kyckling.
När kycklingen nästan var klar i ugnen slog jag i ett par deciliter vatten i formen, på skyn som blev kan jag nu göra världens godaste sås!

Färsk kyckling i ugn:


1.2 kg hel, färsk kyckling
ca 5 skivor bacon
1 citron
färska örter
salt & peppar

Skölj av kycklingen och torka den torr med lite hushållspapper. Finhacka bacon och färska örter. Dela citronen och skär den ena halvan i mindra bitar. Fyll kycklingen med detta. Pressa den andra halvan med citron över kycklingen, krydda med finhackade färska örter, salt och peppar.
Lägg kycklingen i en ugnsform och ställ in den i ugnen på ca 175 grader i drygt en timme. När det är ca 20 minuter kvar av tillagningstiden, slå i ett par deciliter vatten i ugnsformen. Gör en god sås på skyn du får.

Andra rätter med kyckling hittar ni
här!

Vad försöker du alltid ha hemma som piggar upp din matlagning?





Whole chicken

When I was at the grocery store today to shop for a birthday cake I’m going to make this week, I saw that they had fresh chicken on sale.

Usally I’m trying to cover the chicken with as much yummie things as I can. But today I did the opposite, and filled it with a couple slices of bacon, chopped down into small pieces, fresh herbs and lemon. 20 minutes before the chicken was done, I took it out of the oven and poured a cup of water over it, and then back in. When the chicken is done, you can make the world´s most delicious sauce!

Whole chicken in the oven:

1 whole chicken
about 5 slices bacon
1 lemon
fresh herbs
coarse salt and ground pepper


Rinse the chicken and wipe it dry with some kitchen paper. Chop the bacon and fresh herbs in small pieces. Devide the lemon and cut one half into three small pieces. Fill the chicken with bacon, herbs and the three pieces of lemon.
Squeeze the rest of the lemon over the chicken, season with coarse salt and ground pepper.

Place the chicken in a ovenproof pan and put in the oven for ca 60 minutes.
325F/180C & 4 Gas
Pour a cup of water over the chicken when it’s about 20 minutes left.

Bild:Linnéas skafferi

Kommentarer
Postat av: En helt vanlig Isabell

Du har sånna fina bilder :) har skrivit en liten snutt om dig i bloggen!

Postat av: J'licious & L'licious

söt blogg :)



tjutju!

(TÄVLING I BLOGGEN sötnosar - vinn en trendig klocka)

JLlicious.blogg.se

2010-04-20 @ 18:17:00
URL: http://jllicious.blogg.se/
Postat av: ztizze

Jag brukar alltid ha lök och äpplen när jag gör hel kyckling. Bacon var ingen dum idé det får det bli nästa gång. Bra tips !

2010-04-20 @ 20:25:29
URL: http://ztizze.blogg.se/
Postat av: Alexander

Bra blogg, bra bilder!

Ta gärna en titt hos oss, lagar lite annan typ av mat rent spontant. Roligt med variation!

http://www.maxiander.se/category/mat-och-dryck/



/A

2010-04-20 @ 20:57:59
URL: http://www.maxiander.se
Postat av: Emma

Kolla in miss swedens muffins http://ceciliakristensen.blogg.se/2009/august/miss-success.html#comment

2010-04-20 @ 22:16:39
URL: http://ceciliakristensen.blogg.se/
Postat av: Jannica

Hej!



Följer din blogg och har lagat flera rätter om har blivit fantastiskt goda! En liten sak jag tänker på när jag går in på sidan: Den tar väldigt lång tid att ladda. Beror ju såklart på vilken uppkoppling man har, men ett tips kan vara att förminska bilderna innan du publicerar dem.



Ha det gott!

2010-04-21 @ 07:46:36
URL: http://www.lagerhult.se
Postat av: Katja - foodelicious

Jag har alltid lök, vitlök, chili, citron och färska örter hemma. Tycker man kommer långt med dessa ingredienser som smaksätter och piffar till maten.

Parmesanost är också väldigt användbar, har jag ofta i kylen.

2010-04-21 @ 11:05:13
URL: http://www.foodelicious.se
Postat av: Sebastian

Jannica: Jag kan nog svara på det. Bilderna är inte jättestora, utan problemet ligger snarare hos något reklamscript. Det kommer att åtgärdas snart när Linnéa byter plattform :)

2010-04-21 @ 14:06:23
URL: http://www.sebbesula.se
Postat av: Lisa

Hej! Tack för en massa idéer och inspiration. Tom jag som är hopplös i köket lyckas :)



Ville bara säga att jag länkade till dig idag, och la in en blid pa din header. Jag hoppas att det var ok!

2010-04-21 @ 15:10:37
URL: http://parislisa.blogg.se/
Postat av: Sara

Vilken otroligt fin blogg, hittade dig via Lisa. (Parislisa.)



Jag har alltid lök, vitlök och creme fraiche hemma.. då kan man göra det mesta.. även frusen broccoli och harricot verts brukar finnas.



Keep up the good work!

2010-04-21 @ 17:55:26
URL: http://langtaneftertresamhet.blogspot.com
Postat av: Kristina

Prövade att servera helstekt kyckling igår, fyllde den precis som du med bacon, färska örter (timjan!), citron och så lade jag till lite vitlök också (även om jag såhär i efterhand skulle ha haft en klyfta till). Såsen gjorde jag på skyn tillsammans med creme fraiche, lite mer färsk timjan och en halv hönsbuljongtärning. Åh så gott det blev! Kycklingen öste jag ca 3 gånger och den blev riktigt saftig och härlig! Jag och pojkvännen åt tills vi var övermätta :)



Tack för en fin blogg, full av härlig inspiration!

/Kristina

2010-04-26 @ 10:58:03
URL: http://hejmamma.se
Postat av: Emil

Eh, jag har en fråga som kanske är lite dum...men kan man käka det man stoppar i kycklingen, typ bacon om man använder det?

MVH Emil

2011-05-31 @ 01:06:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback