Matbloggstoppen


Tomatsås

 

 

Ok, jag vet att det inte finns något som heter pastalicious. Men ordet ligger bra i munnen och så gjorde även denna pasta. En delicious pasta kan faktiskt inte bli så mycket annat än pastalicious!

Pasta med tomatsås kan vara bland de första maträtterna jag lärde mig att tillreda, men jag vill påstå att det är en ypperlig maträtt att starta sina matlagninskunskaper med! Den kostar dig inte många kronor att laga, det går fort, den smakar fantastiskt (förhoppningsvis i alla fall) och den går att variera i det oändliga. Eftersom den går att göra på så många olika sätt kan dock de fördelar jag nämnde tidigare ändras, vill du kan man få till en tomatsås som blir dyr och tar en ohygglig tid att tillreda. Men detta är inte ett sådant recept, jag tror vi hamnar någonstans i mitten, det är inte den billigaste jag gjort, men inte heller den dyraste.

Grunden består som vanilg av lök, vitlök och krossade tomater. Den här gången tillsatte jag bitar av härligt stark korv. Då vi tydligen lyckats hamstra ölkorv så det står härliga till i sommar fick även en sådan följa med i tomatsåsen. Det blev riktigt lyckat!

Tomatsås med korv:

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 fp krossade tomater (eller ännu hellre, hela tomater på burk som du mosar själv, mer jobb men även mer smak)
en rejäl skvätt balsamvinäger
salt & peppar
torkad chili
2 starka korvar
1 smakrik ölkorv
10 st körsbärstomater

Finhacka lök och vitlök, stek den mjuk i en kastrull. Slå över de krossade tomaterna, balsamvinäger, salt, peppar och finhackad torkad chili. Låt detta puttra ordentligt. Stek undertiden korv och ölkorv. Ha i den stekta korven och körsbärstomaterna. Koka tills tomaterna börjar spricka. Koka pasta och blanda samman allt i en stor skål.
Middagen är serverad på 15 minuter.

bild:Linnéas Skafferi

Kommentarer
Postat av: Helene

Det låter väldigt gott! :)

2009-09-05 @ 20:42:39
Postat av: Du vet inte

Helluuu :)



är du intresserad av att dansa? eller kanske bara vill pröva på en gång för att se om du är intresserad? kolla in bloggen för mer info..



lär dig dans av en av Sveriges största dansartister



annars kan vi alltid följa varandras bloggar på bloglovin

Postat av: Helena Ljunggren

Det ser väldigt väldigt gott ut :)

2009-09-06 @ 10:33:07
URL: http://www.helenaljunggren.com
Postat av: Anonym

2009-09-06 @ 21:58:38
Postat av: Elli

Lagade detta till middag idag och det var riktigt gott!



Gillar din blogg!

2009-09-06 @ 22:00:33
Postat av: Ann-kristinS

Å så gott det ser ut :)

2009-09-07 @ 18:11:18
Postat av: Emelie

den såg riktigt god ut.

2009-09-08 @ 13:58:03
URL: http://emsiiiis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback