Matbloggstoppen


Linneas mellanstora köttbullar



I helgen fick vi hem lite älgfärs som blev till köttbullar idag. I vanliga fall brukar jag använda matberedaren till att finhacka löken när jag gör köttbullar, men av någon outgrundlig anledning kände jag för att hacka för hand i idag. Så det blev ett hackande och ett pickande, men det var det väl värt! Jag blandade i lite av det som fanns hemma. Ett äpple från trädgården, torkad svamp, massor av vitlök, salt och peppar. En gräddsås till det och middagen var serverad!

Om det inte var för att mormor gör de absolut godaste köttbullarna till julbordet så skulle jag utan tvekan kunna servera dessa.

Älgfärsbullar ca 40 st

ca 600 g älgfärs
ca 15 cm purjolök
4 vitlöksklyftor
1 äpple
1/2 dl torkad svamp
2 ägg
1/2 dl grädde
salt
svartpeppar
vitpeppar

Finhacka purjolök, vitlök och äpple. Rör ihop ägg, grädde, de båda löksorterna,, salt och peppar. Smula ned svampen. Rör sist i älgfärsen.
Forma till små bollar och stek dem i en klick smör. När de är genomstekta, gör en snabb gräddsås genom att hälla ca 4 dl grädde över, ha i ett par stänk soya, en nypa socker och lite peppar. Servera kokt potatis och lingonsylt till.

Vilken slags köttbullar har du på ditt julbord?

bild: Linnéas Skafferi

Kommentarer
Postat av: Karin/Rosa maränger

Gott när man blandar i lite av varje.

Köttbullar är ett måste på mitt julbord, och då helst de som min mamma gör.

Postat av: Helene.L

Låter jätte gott! :)

2009-11-24 @ 10:29:16
Postat av: Leila

Hej Linnea =)

Åhh det där låter riktigt gott! Har dock aldrig smakat varesig älgfärs eller köttbullar med äpple i så det får jag se till att testa :D

Köttbullar är heliga på julbordet, försvinner dem så försvinner julen...hehe

Mormor är den som gör våra varje jul :D

Ha en toppendag! Kram Leila

2009-11-24 @ 12:37:45
URL: http://egoizma.blogg.se/
Postat av: Boel

Låter jättegott med äpple i!

2009-11-24 @ 12:51:49
URL: http://battremedbacon.blogg.se/
Postat av: Anonym

oh dom där såg goda ut . smaskens.

2009-11-24 @ 15:18:03
Postat av: Kalasgott

Mums så goda dem ser ut! Vi har alltid min farmor köttbullar till jul som är kryddade med kryddpeppar, ingefära, salt, peppar och lök. Fantastiskt goda!

2009-11-24 @ 20:13:35
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Erika

Hej!

Du har inget bra recept på vörtbröd som du skulle vilja dela med dig av? Hade tänkt att baka det till jul men det finns så fruktansvärt många oliak recept på nätet så jag blir helt virrig..



Tack på förhand!

2009-11-24 @ 20:16:00
URL: http://mittlivvackertrosa.blogg.se/
Postat av: Caroline K

Låter riktigt gott. Det ska jag testa i morgon när vi får hem älgkött efter sambons jakt! Tack för tipset och för en inspirerande blogg!

2009-11-25 @ 11:41:24
Postat av: Katja

Go ÄLGFÄRS. Men min blir nog änglamarkfärsbullar.

2009-11-25 @ 16:12:34
URL: http://sthlmblues.blogspot.com
Postat av: Jannica

Hej!



Jag har följt din blogg länge och tycker den är jätte mysig att läsa :-). Det finns mycket smått och gott att laga och baka.



Dock var det först idag jag provade ett recept från dig och det var just älgfärsbullar. Otroligt smaskiga! Killen utbrast "Mmmm, jätte goda!" och han brukar vara lite kinkig när det gäller nya maträtter.



Tack för en mysig blogg med fina bilder och massvis med inspiration.



God fortsättning!

2009-12-30 @ 23:23:21
URL: http://lagerhult.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback