Matbloggstoppen


Glassiga tankar..



Nu har jag under en längre tid snubblat över en hel drös med recept på hemgjord glass. Det ena verkar godare än det andra.
Okej, det går att göra alla dessa ljuviga recept på glass utan en maskin. Men vem har tid att springa in och röra i en glassbytta var en gång var 20:e minut i 3 timmar? Nog finns det vettigare saker att ägna sig åt!?
Sebastian har satt upp en liten regel här hemma (som jag helt vägrar att följa) och för varje ny sak som passerar genom ytterdörren och in i köket, skall även en sak vandra ut. Helt idiotiskt, jag vet!
Men, nu är det ju som så att min käre sambo är en betydligt större glassälskare än vad jag är, sen råkar det även vara så att jag fyller år om ca en månad och jag kan aldrig tro att denna "regel" gäller för födelsedagspresenter.

Fast jag undrar ju lite över om jag verkligen kommer att använda den här maskinen, eller kommer det resultera i att vi gör glass för glatta livet och går upp ett par kilo för mycket tack vare den?

Har du en glassmaskin hemma? Vilket märke ska man köpa och hur blir det, står den orörd i skåpet eller har du gått upp 10 kg sen du införskaffade den?




bild:glassmasskin från
Philips

Kommentarer
Postat av: Bella

Jag fick en i julklapp förra året och den har inte blivit använd en ända gång även om jag tänkt på den många ggr. Den gången vi skulle göra det var vi för sent ute, men nu blev jag ju påminnd om den igen så kanske i helgen :)

2009-06-05 @ 10:39:53
Postat av: SebbeSula

Okej, det får funka för den här gången =) Men bara nu. hehe

Postat av: moa

Jag fick en i present för några år sedan, försökte mig på det kanske 5gånger men allt fastnar runt kanterna och sen kan den inte röra längre så nej, det blev ingen hit. Är lite smårädd för att köpa en ny och få samma resultat dessutom! Men lite frestande är det allt.

2009-06-05 @ 12:06:09
URL: http://lantmys.blogg.se/
Postat av: Lisa

Behåll glassmaskinen på önskelistan! Det blir grymt god glass, om än lite lös. Går kanske att frysa om den en stund innan det är dags att äta? Jah har provat citrus, hallon/jordgubb, romrussin osv... Det krångligaste receptet jag hade blev den godaste glassen :)

2009-06-05 @ 12:39:04
Postat av: Miss P

Ha en en äldre variant glassmaskin hemma, och glassen blir så jääääääävla god dessutom är det ju mycket nyttigare än att köpa vanlig glass och du bestämmer själv ingredienserna!

2009-06-05 @ 12:53:52
URL: http://dreamsdonotend.blogg.se/
Postat av: Elinur

Jag gillar inte hemgjord glass. :(

2009-06-05 @ 14:37:45
URL: http://elinur.bloggse
Postat av: Helene.L

Har en, men ingen instruktionsbok :( Så tyvärr har jag inte prövat den ännu :( Å du, jag håller med, det kan inte gälla födelsedagspresenter! :)

Kram

2009-06-05 @ 14:50:06
Postat av: Danielle

Mamma och pappa fick en i bröllopspresent för över 20år sedan och vi har inte använt den ofta trots att vi är tokiga i glass hela familjen. Tråkigt egentligen för amn kan ju få mycket "bättre" glass hemma, med renare ingredienser och så. Kanske ska damma av den nu till sommaren?

2009-06-05 @ 15:54:36
URL: http://heavenlycupcake.blogspot.com
Postat av: Annika

Jag som gör glass i stort sett varje vecka säger självklart att du skall ha en glassmaskin! Och nej, inte går man upp i vikt av en sådan. Sådana mängder sätter man inte i sig.

Hemlagad glass är helt enkelt godast. Den går inte att jämföra med de fabrikstillverkade. Du får full kontroll över råvarorna och kan skapa smaker helt efter eget tycke!

2009-06-05 @ 15:56:32
URL: http://www.smaskens.nu
Postat av: hanna

Kan verkligen rekomendera i glassmaskin även om jag inte är den som använder den enormt mkt.

det blir mest på sommaren som den används.

Nej man går inte upp massor bara för att man köpt en glassmaskin men det är ju helt upp till mängderna också men så mkt vill man inte ha.

Hem lagad glas är sååå mkt godare än köpt, särksilt om man gör gen gjort vaniljglass med svarta prickar i.

2009-06-05 @ 16:06:38
URL: http://hannaekman.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag har en sån glassmaskin som du har lagt in bild på och den funkar super! Glassen blir suveränt god. Man får med en receptbok och den är lätt att följa. Glassen får en härlig konsistens.

Jag har använt min lite nu som då och den står absolut inte och dammar i något skåp, utan den används. Några kilo tror jag inte den har bidragit med...!

2009-06-05 @ 16:57:16
URL: http://emmanylund.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Jag vill också ha en och har precis samma funderingar som du.. Men jag älskar hemmagjord glass och sen ser jag gärna att jag slipper alla tillsatser från köpt. Det lockar ju lite mer så här års också när solen och värmen kommer att sitta ute och mumsa sin egen vaniljglass med färska jordgubbar:)

2009-06-05 @ 18:59:43
URL: http://rebeccaskog.blogg.se/
Postat av: Yvonne

Jag kan verkligen rekommendera glassmaskinen på bilden. Köpte en nu i vår, och det blir fantastisk god glass, med mjukglasskonsistens. Efter att du haft den i frysen går det bra att göra glasskulor oxå. Det första mitt 3-åriga barnbarn frågar efter nu för tiden när hon kommer är "fammos glass".

2009-06-05 @ 22:45:13
Postat av: Helen

Funderar också på att skaffa en, vore roligt att göra egen glass.

Ha en skön helg

2009-06-05 @ 22:51:06
URL: http://famstenstroms.blogg.se/
Postat av: -ELINA-

Så fin design du har!

2009-06-06 @ 16:46:55
URL: http://denfinasteelina.blogg.se/
Postat av: Mamma med mera

Kikar in här, glass är ju typ det godaste som finns. Jag vill oxå ha en glassmaskin aaavis.



Hej svejs

2009-06-07 @ 00:43:06
URL: http://www.pia.sakerochting.se
Postat av: Sanna

Hej!

Jag brukar kolla in din blogg ibland och jag beundrar den verkligen. Du skriver verkligen en massa bra tips och ger mig en massa inspiration. Jag undrar om du har tips för bakelser/tårtor/kakor till ett kalas med katt tema till barn?

2009-06-07 @ 17:48:51
URL: http://mammasvardag.blogg.se/
Postat av: Hillevi

Jag fick en glassmaskin av märket Krups i födelsedagspresent för en månad sedan och har redan hunnit prova två olika glassrecept efter att ha upptäckt den fantastiska bloggen smaskens.se. det blev mycket godare än hägendazs och ben & jerry's!! jag kommer köra ett till recept i helgen, känner på mej att jag verkligen kommer använda den här maskinen. den funkar jättebra. lycka till! :)

2009-06-07 @ 22:08:25
Postat av: Ullis

Vilken underbar blogg du har denna kommer jag att besöka fler gånger.



Ullis (www.gulahus.blogg.se)

2009-06-08 @ 08:22:49
URL: http://gulahus.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Vill också ha en glassmaskin. Men det finns inte att köpa på t.ex. Åhlens..

2009-06-13 @ 17:11:20
URL: http://kajisa.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag har letat efter dem där, var finns dem och till vilket pris?! :-)

2009-06-16 @ 21:16:59
Postat av: Anonym

Philips, Krups och tillbehöret som förvandlar din KitchenAid till en glassmaskin finns på John Wall i Stockholm, på Regeringsgatan 44.

2009-06-30 @ 00:31:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback