Matbloggstoppen


Hjälpreda



Äntligen står den där, min alldeles nya och skinande
Assistent! Är den inte tjusig så säg!
Tidigare har jag varit aningens begränsad i mitt vetedegsbakande då jag som mest kunnat sätta degar på 0,5 L.
Men med en degbunke som rymmer 7 liter kommer stora brödbak inte bli några som helst problem! Tyvärr bakar jag allt för sällan eget bröd, men det är ju så mycket godare och det tar faktiskt inte sån fasligt lång tid.
Eftersom jag som sagt inte är någon storbakare av bröd, är inte heller min receptbok specielt välfylld av goda brödrecept. Så därför efterlyser jag nu era favoritrecept på matbröd. Ciabatta, surdeg, lantbröd, vad du än har i din sammling, tipsa mig gärna om det! Antingen genom att lämna en kommentar eller sänd mig ett mail ([email protected]).


Bild: Linnéas Skafferi

Kommentarer
Postat av: L +100 kg

Jag har ett jättebra recept på Foccacia någonstans. Ska leta fram det så kan jag skicka det till dig:) Sjukt enkelt och lätt. Man kan ta typ det man har i kylen och stoppa i:)

Postat av: Åsa

tack för svaret om fraichen! har faktiskt den i ugnen nu, verkar ruskigt god :)

2009-07-30 @ 20:56:21
URL: http://asaampersson.blogg.se/
Postat av: Sofia

Hej :)

Vilken fin assistent och du har rätt i att det blir så mycket lättare att baka. jag fick farmors gamla assistent, inte lika snygg som din, men riktigt bra. Det har blivit massa brödbak sen dess.

Jag bakar nästan endast på surdeg och jag har gjort världens godaste ciabatta på enbart surdeg, verkligen värt att prova. Det tar lite tid innan de är klara men det är väl värt all väntan. Själva arbetstiden är dock inte lång.

Här är länken till mina blogg, kategori bakning: http://fullkornsfia.blogg.se/category/bakning.html

2009-07-31 @ 08:38:10
URL: http://fullkornsfia.blogg.se/
Postat av: Anna

Mitt favoritrecept står på baksidan av ICA's stora påsar med fiberhavregryn. Det heter fiber-/havrerutor eller liknande. Testa!

2009-07-31 @ 08:59:24
Postat av: Sofie

Tjusig! Din är av ett lite nyare snitt än min, som härstammar från början av 80-talet. Den funkar dock ypperligt. Som en parentes kan jag tillägga att mina föräldrar har ärvt min farmors assistent, som jag tror är ca 50 år gammal. Så det är ju bara att hoppas på att kvalitén fortfarande är lika bra..

2009-07-31 @ 09:13:04
Postat av: Linda

Hjälp vilken fin hushållsassistent du har! Jag blir riktigt avundsjuk, det hade inte varit helt fel att ha en sådan. I nuläget blir det mycket handknådat bröd för min del, och det är svårt att få lika luftigt som maskinknådat. Jag bakar en hel del, och i synnerhet nu eftersom jag ska hålla en brödbakningskurs i höst. Därför håller jag på att öva mig i surdegsbrödbakning och provbakar för att hitta de bästa "vanliga" bröden (utan surdeg) till kursen eftersom den endast pågår en dag. Så jag tänkte bara tipsa dig om att kika in på min blogg, http://livsaptit.wordpress.com Där finns redan lite surdegsrecept och framöver kommer det att komma fler recept. Kanske något att inspireras av till dina brödprojekt? =) Rebecca som har bloggen Rebecca's kitchen (http://rebeccabakar.blogspot.com/) har också en massa recept på grova och spännande bröd på sin blogg, så om du inte har kikat in där så gör det. Otroligt inspirerande!



Slutligen, tack för en mysig blogg! Trevlig helg!

2009-07-31 @ 10:28:38
URL: http://livsaptit.wordpress.com
Postat av: Li

Har ett gott recept som jag hittat för ett antal år sedan, men gjort om något. Brukar göra bullar, men man kan ju göra bröd om man vill.



ca 12 bullar eller 1 limpa.



Du behöver:

½ pkt (25 g) jäst

½ dl olivolja

2,5 dl vatten

1 tsk grovsalt

1 dl havregryn

2 dl solrosfrön

½ dl krossat linfrön

2 dl rivna morötter

6 dl dinkelfullkornsmjöl/spelt



Gör så här:



Smula jästen i en degbunke. Häll olivoljan och vattnet i en kastrull, rör om och värm till 37 grader. Häll lite grann över jästen och rör tills den är upplöst. Tillsätt resten av degvätskan.

Rör ner salt, havregryn, solrosfrön och linfrön. Skala och riv morötter på rivjärn. Rör ner de rivna morötterna. Rör ner dinkelfullkornsmjölet. Tillsätt lite i taget och rör ihop till en deg. Tillsätt så pass mycket mjöl att degen släpper bunkens kanter och känns smidig och inte så kletig.

Strö lite mjöl över degen och låt jäsa under bakduk 30 minuter.

Ta upp degen på en mjölad bänk och knåda degen med lite av mjölet så jäsbubblorna trycks ut och så att degen blir formbar och inte kletig. Dela i 12 bitar och forma varje del till en rund boll och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Man kan också göra 1 limpa istället för bullar.

Låt jäsa under bakduk ca 20 minuter.

Pänsla på lite olivolja, strö på lite grovsalt och solrosfrön på var och en av bullarna. Grädda bullarna mitt i ugnen i 18-20 minuter i 225 grader. Limpor gräddas i undre delen av ugnen i 175 grader i ca 35 minuter.

Låt svalna på galler under bakduk.

Serveras varma med mycket mycket smör!!!



Supergoda och relativt nyttiga!



2009-07-31 @ 12:29:49
URL: http://liveandlearn.webblogg.se/
Postat av: juli

vilken otroligt fin blogg!! :)

2009-07-31 @ 13:02:45
URL: http://julijanilsson.blogg.se/
Postat av: Sofie

Jag har ett jätte gott recept på en hälsolimpa, den är jättegod och + att den är nyttig!! Det går snabbt att röra ihop... jag ska leta efter det!!

2009-07-31 @ 13:26:22
Postat av: Efvva

Åh jag skulle också vilja ha en ny assistent, älskar att baka. Det som står högst upp på min önskelista är en kitchen aid i färgen iceblue eller cream. Ska försöka få en sådan i studentpresent tror jag.

Hittade just till din blogg och den är verkligen superfin, nu ska jag bläddra lite i arkiven efter inspirerande recept. Ha det bra! :D

2009-07-31 @ 15:18:42
URL: http://ripthepagesup.blogspot.com
Postat av: Bittan S.

Hej!

Vilken otroligt fin blogg du har.Och vilken fantastiskt rymlig assistent.Här skall du få ett bra recept på brödkakor,som familjen älskar.Inte så grovt men det går bra att både rosta och göra "landgångar" på och givetvis vanliga mackor.

Brödkakor.

3pkt.jäst

7dl mjölk 7dl vatten

100gr smält smör

2tsk.salt

knappt 1dl.socker el.sirap

rågsikt+vetemjöl ca hälften av varje till en lagom fast deg kanske något mer rågsikt.

baka ut till 8 brödkakor som blir rätt stora.Nagga ta ut hål i mitten .

jäses 1 ggn. på plåten.

Grädda i 225-250 grader tills brödet fått fin färg

Lycka till.



Vänliga hälsningar Bittan.

2009-07-31 @ 19:33:17
Postat av: I Nadjas kök

Jag har en del recept på matbröd i min matblogg, du är välkommen att kika in där.



Nadja

2009-07-31 @ 21:07:35
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Frida Hagström

kolla in på strangebakery. en skitbra blog med mycket underbara bröd!

2009-07-31 @ 21:36:35
URL: http://rockyzmatte.blogg.se/
Postat av: dagenskreativa

Kul med en ny assistent:) Har själv en från kichenaid:)

Kolla in brödrecepten på min blogg:)



http://dagenskreativa.blogg.se/category/recept.html



Kram Anna

2009-07-31 @ 23:11:23
URL: http://dagenskreativa.blogg.se/
Postat av: Becka.

Utölimpa



3 limpor



1,6 liter filmjölk

8 tsk bikarbonat

4 dl sirap

8 dl rågsikt/rågmjöl

12 dl grahamsmjöl

8 dl vetemjöl



Blanda alla ingredienser till en lös deg. Dela upp i smorda formar och ställ in i ugnen i 175 grader i 1 h 15 min - 1 h 30 min.



Supergott och enkelt att göra!

2009-08-01 @ 13:03:19
URL: http://rebeckaericson.blogg.se/
Postat av: Marina

Vad fin! Var är den köpt?

2009-08-03 @ 10:00:27
Postat av: Martin

Med en sådan dyr och fin maskin får du allt ta och baka lite oftare! ;)



/M

2009-08-04 @ 16:29:05
Postat av: Carola

Hej!!!jag vill vara lite nyfiken...min assistent har gått sönder och min gammla ser ut som din nya:)Så jag blev jätte glad när jag kollande in på din blogg och fick

se denna:)vart är den köpt??och ungefär vad är priset??Min gammla är 25 år gammal så den har gjort sitt:)Tacksam för svar

2009-08-04 @ 22:03:42
Postat av: Linus

Hej! En riktigt trevlig blogg.



Ni som letar efter en ny assistent, ta en titt på www.assistent.nu, där finns en lista med återförsäljare.

2009-08-06 @ 07:43:03
Postat av: Melinda

Trevlig blogg!



Jag har ett recept på matiga och goda bullar, klicka dig in på länken hittar du både recept och bild :) Lycka till med din mya maskin

http://munderstreckn.blogg.se/2009/august/baka-dina-egna-bullar.html#comment

2009-08-13 @ 16:26:39
URL: http://munderstreckn.blogg.se/
Postat av: project20

åh vill också ha en sådan. Vad kostade den?

2009-08-25 @ 13:38:33
URL: http://projecttwenty.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback