Matbloggstoppen


Järpar







Ikväll blev det en form av järpar till middag och de blev om jag får säga det själv utsökta! Perfekt saftiga, med lagom hetta men ändå inte för kryddstarka. En alldeles toppenkombination med andra ord, precis som jag vill ha det!

Jag valde att smaksätta dessa små raringar med arlas paprika/chilicreme fraiche, det går självklart bra att ha vilken smak man helst föredrar i. För att få en slätare konsistens på färsen körde jag allt i matberedaren först och det är verkligen att rekommendera. Jag vill ha min färs så finmald som möjligt och den blir perfekt om den får åka en runda däri. Det är även ett smart drag om man har matgäster som ogillar åsynen av lök då de blir så finfördelade bitar att man inte kan se dem!

Järpar ca 30 stycken:

ca 400 g köttfärs
1 lök
1 vitlöksklyfta
1 ägg
2 msk creme fraiche paprika/chili
salt & peppar

Sås:

2 dl grädde
resterande creme fraiche
salt & peppar


Skala lök och vitlök, "finhacka" det i matberedaren, lägg i köttfärs, ägg, fraiche, salt och peppar. Låt allt mixas ihop till en slät färs. Forma med hjälp av två matskedar färsen till avlånga bullar. Ett tips är att doppa skedarna i kallt vatten då och då, det blir enklare att "rulla" järparna då!
Stek på medelhög värme i en klick smör, de ska få fin färg runtom.

När järparna är klara, tag upp dem, rör i grädden och fraichen, smaka av med lite salt. Låt allt koka upp, servera ris/pasta/coleslaw till.

bild: Linnéas Skafferi

Kommentarer
Postat av: Sara

Det lät jättegott! Det är kul med köttfärs, det går ju att variera i oändlighet!!!

Postat av: Susanne

Det där lät ju hur gott som helst. Det blir att prova nån dag. Mvh Susanne

2009-01-20 @ 14:12:39
URL: http://nattsyrran.blogspot.com
Postat av: helmi

åh, kan du inte lägga upp ett recept på coleslaw? :)

2009-01-20 @ 17:04:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback