Matbloggstoppen


Hjälp!


För två år sedan fick vi en fritös i julklapp. Den har tryggt stått ouppackad i en garderob sedan dess. Inte för att vi är otacksamma och inte uppskattade gåvan, men att köra igång en fritös när man inte har en fungerande spisfläkt, det är ingen hitt.
Men så igår skulle vi grilla och då kom jag att tänka på den oanvända julklappen. Nu har vi ju en hel trädgård att vara i, så  oset skulle inte bli så störande.

Själv har jag aldrig använt en fritös förut, i ärlighetens namn är jag inte överförtjust i friterat men någon gång ibland kan det vara gott. Stripsen gick galant att fritera och de blev riktigt goda!
Glada i hågen gav vi oss in på att fritera mozzarellasticks. Totalt misslyckade! Jag hade tidigare googlat runt lite och kollat på diverse recept. Enligt de flesta så skulle de räcka med att panera mozzarellan i ägg, mjöl, ströbröd och lite kryddor.
Men jag vet inte om fritösen var för varm eller om det behövs mera runt om osten, för den höll inte alls ihop. Smaken var det inget fel på men de blev inte så tjusiga precis...

Så nu frågar jag er, alla kunniga läsare om ni har något bra recept eller tips på hur vi skall lyckas bättre nästa gång?

Kommentarer
Postat av: Helene.L

Hej!

Tack för den goda påsktårtan i choklad!

Tyvärr har jag aldrig gjort mozzarella sticks annat än i stekpannan. Men tunt skivade rotfrukter har jag däremot gjort i fritösen och det blir jätte gott!

Kram

2009-04-14 @ 12:19:30
Postat av: A.

Kan vara att det var för hög värme, när man friterar utan att förfritera får man börja lågt... Och med paneringen, vet inte om du tog det i den ordningen du skrev men det är mjöl först, sen ägg och sist skorpmjöl annars funkar det inte :)

Cya.

Postat av: Love for Food

Hej!



Friterat är verkligen jättegott!

När jag bodde hemma så gjorde vi det jätteofta, men nu när jag bor i lägenhet vågar jag inte riktigt ge mig på det ;)



/Lina

2009-04-14 @ 17:53:18
URL: http://loveforfood.blogg.se/
Postat av: Therese Turesson

Haha, usch nämn inte ordet fritös eller os! För det är just vad jag luktar idag! ;D Nytt jobb och första dagen idag i en korvbod. Jag stinker verkligen om vi säger så! Haha. xD Nä men, hoppas att det löser sig för dig! :)

2009-04-14 @ 18:39:20
URL: http://thereseturesson.blogg.se/
Postat av: NorbergsBlogg

Jag brukar köra med maizenamjöl istället för vanligt mjöl för det binder bättre. Ha en bra dag!

2009-04-15 @ 11:27:21
URL: http://www.norbergsblogg.blogspot.com
Postat av: Ullis

Vi har någon liknande historia stående i ett skåp hemma. det var lille sambon som absolut skulle ha en... Användes en gång , resultatet blev några riktigt sorgliga och fettdrypandes potatisbitar

2009-04-15 @ 13:03:30
URL: http://kastrullis.blogg.se/
Postat av: Bikthörnan

Jag skulle nog inte våga mig på att fritera nått, om jag så hade en fritös. Alldeles för hopplös i köket.:P



Bikthörnan är en ny blogg, som fungerar som en biktstol. Där bloggare/människor skickar in ett mail med en bikt (anonymt, eller underskrivet/länk)som sedan kommer upp på bloggen, där man kan få hjälpsamma kommentarer. Bikten kan handla om vad som helst. Välkommen med din bikt. :)

/Bikthörnan

2009-04-16 @ 01:08:02
URL: http://bikthornan.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hej hej!

Jag tänkte ge mig på att göra smörgåstårta nästa vecka men bara en liten. Tror du att det bara är att halvera ditt recept?

2009-04-16 @ 09:20:34
URL: http://likeatequilasunrise.blogg.se/
Postat av: Veronica

Testa göra tempura! Ta diverse grönsaker (aubergine, zucchini, blomkål, broccoli, svamp....) och skär i mindre bitar/skivor. Köp frityrsmet (pulver som man blandar med iskallt vatten) och doppa i smeten. Som någon skrev tidigare; man ska inte ha för hög värme.



Doppa i "tempura-sås". Det finns massor av varianter men jag tror att min kille använder det här: sesamolja, soya, småstrimlad purjolök, vatten, socker och vitvinsvinäger.

Jättegott!

2009-04-16 @ 11:53:34
URL: http://lavero.blogg.se/
Postat av: Sari

Friterat e gott...men tyvärr inte så nyttigt...men va fanken.....man lever en gång

2009-04-28 @ 11:36:58
URL: http://tuulikki.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback