Matbloggstoppen


Chili Con Carne




I förra veckan gjorde jag en riktigt smaskig chili. Både på grund av att det är delikat gott och för att när jag tittade närmare på alla konservburkar som stod i skafferiet hittade jag inte mindre än 5 stycken black eye-bönsburkar! Vad hade jag tänkt göra med alla dom!? Nu råkar jag tydligen vara en sådan person som tycker om att hamstra olika livsmedel. Skulle det av någon anledning bli sämre tider kan jag lätt föda halva stan på grönsakssoppa gjord på diverse frysta grönsaker (alltid bra att ha hemma!), tomatsås, (krossade tomater har vi i parti och minut) och bönor.

Men nu tillbaka till det väsentliga, chilin. Jag smaksatte den med färsk persilja och färska chilifrukter. En riktig höjdare om jag får säga det själv. Sedan måste jag bara tipsa er alla om att använda just black eye-bönor när man gör chili con carne. De blir inte alls mjöliga och sönderkokta utan håller sig fasta och fina även om de får koka längre.

Chili Con Carne 4 port:

400 g köttfärs
1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
1 fp krossade tomater
1 burk black eye-bönor
2 chilifrukter (valfri styrka)
en skvätt balsamvinäger
färsk persilja
salt & peppar

Skala och hacka lök och vitlök. Fräs den tillsammans med färsen i en gryta. Slå över de krossade tomaterna och bönorna. Dela och skrapa ur fröna ur chilin, finhacka dom och låt dom puttra med i grytan. Ha i en skvätt balsamvinäger, salt och peppar. Låt det hela koka ihop i dryga 5 minuter (ska ni inte äta på en gång mår grytan inte dåligt utav att småputtra längre än så). Hacka persiljan och ha i den precis innan servering. Koka ris till och klicka i lite turkisk youghurt.

Jag vet att denna rätt egentligen inte skall serveras med ris, men så ska den inte heller kokas på köttfärs utan hela bitar av kött. Men jag tycker om att göra båda verienterna och gör jag denna så vill jag gärna ha ris till.

foto: Linnéas Skafferi

Kommentarer
Postat av: Katarina

nej nej det ska inte serveras med ris utan med bröd och sallad.

2008-09-03 @ 00:19:33
Postat av: Johanna

Åhh cili con carne är jus å oerhört gott :) Det hade vi oxå förra veckan!

Postat av: Mamma Mat

Åhhh, chili con carne som är sååå gott. Var ett tag sedan jag lagade och ditt recept skiljer sig lite från mitt. Ska prova ditt nästa gång!

Trevlig helg!

Hälsningar Mamma Mat

2008-09-05 @ 09:58:59
URL: http://mammamat.blogg.se/
Postat av: carolina

alla verkar göra denna goda maträtt nu! och alla har olika varianter också :) kul! din såg smaskens ut!

2008-09-06 @ 23:42:14
URL: http://acarolinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback