Matbloggstoppen


Sweet & Sour

image525



Ibland får man fuska. Man behöver inte alltid göra allt från grunden, trotts att jag för det mesta tycker att man borde det. Halv och helfabrikat är inget jag egentligen gillar men då och då behöver man ta en liten genväg.
Uncle Ben´s färdiga såser är en sådan genväg, perfekt att ha hemma när fantasin och orken tryter. Det är bara att steka på ett par kycklingfiléer, slå över såsen och låta det puttra ihop, koka ris och göra en god sallad till sedan står middagen på bordet.
Döm om min förvåning när jag började läsa lite närmare på burken (vilket jag alltid måste göra på förpackningar, jag kan bara inte låta bli!!) och jag såg att en portion, 125g bara inehöll 110 kalorier, jag trodde då absolut att det var det dubbla!

Men något jag har hiskeligt svårt för är fullkornsris, alla ni hurtbullar där ute får förlåta mig men jag har verkligen försökt att lära mig tycka om detta ris lika bra som det vanliga. Till köttgrytor och dyligt fungerar det bra då deras nötiga smak gör sig fint, men till kyckling? Nej tack! Tacka vet jag vanligt vitt, fluffigt, snabbkokande (och ganska onyttigt) ris. För det allra jobbigaste är att det tar en sådan evinnerlig tid att koka för att det skall vara ätbart!

Så bunkra upp med en burk från Uncle Ben´s och din middag kan vara räddad!



(eget collage med bild från uncle ben´s)

Kommentarer
Postat av: Anonym

tycker den är god.. men det är lite för mkt socker för att det ska vara nyttigt tyvärr.. fruktansvärt söt är den ju!

2008-05-12 @ 19:08:07
Postat av: Marias Kakburk

Jag provade den där men tyckte att den va lite för söt (sötsur). Jag håller absolut med dig angående det vita riset (som nu för tiden nästan är tabu) de kan vara otroligt gott och till vissa maträtter ska det inte vara något annat:)

Hoppas att du får en härlig kväll:)!

Postat av: Fridas Kök

Jag brukar äta basmatiris, det är himla gott och (tydligen) inte lika "onyttigt" som annat vitt ris. Jag gillar inte heller fullkornsris. Men däremot så äter jag gärna råris eller vildris, som är ÄNNU nyttigare. Provat det? :-)

2008-05-12 @ 22:01:19
URL: http://fridaskok.wordpress.com
Postat av: Karin

love uncle ben's.. den där sötsura har varit en favorit hos oss ända sedan jag var liten.. med ris och färdiggrillad kyckling, mums!

2008-05-12 @ 22:17:10
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Catty

godmorgon :) du har så rätt så - jag gillar också den här :) undra om man inte kan ha bulgur till? vad tror du :) ?

2008-05-13 @ 08:19:27
URL: http://catty.blogg.se
Postat av: Helene

Hej Linnea!
Jag fick ditt kort av Sebastian förra veckan. Och nu är jag fast :-)
Vilken trevlig och fin sida du har!! Massor med härliga tips, bilder och så får man ju veta lite vad som händer hemma hos er! Kul för mej som inte varit med så länge.....
Kram

2008-05-13 @ 08:45:19
Postat av: Hanna-Sofia

Älskar fullkornsris. Fullkornspasta däremot, blä!

2008-05-15 @ 00:51:22
URL: http://nancyandi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback