Matbloggstoppen


Paj




Igår gjorde jag en kalasgod paj till middag. Som vanligt blev det lite man tager vad man haver när jag skulle fylla den.  Men efter lite rotande hade jag trollat fram champinjoner, bacon och en zucchini. Det låter kanske inte allför upphetsande, jag vet men med lite goda kryddor blev det riktigt gott!
Något jag bara älskar så är det champinjoner stekta i citronpeppar och timjan. Det är smakskigt som bara den, så självklart använde jag den kryddkombinationen i pajen!

Men när det kommer till att göra matpajdeg, då måste jag erkänna att jag är riktigt, riktigt dålig. Först och främst handlar det nog om att jag aldrig gör efter recept, vilket jag verkligen borde lära mig att göra. Så om ni letar efter bra recept till pajdeg, då har ni kommit fel. Men jag tar tacksamt emot ditt bästa recept, så kanske även jag en vacker dag kan lära mig!? Maila mig gärna på [email protected]


1 pkt bacon
1 burk champinjoner
½  zucchini
½ purjolök
timjan
citronpeppar


3 ägg
2 dl mjölk
1 dl grädde
2 dl ost
salt

Gör så här:

Klipp baconet i småbitar och stek dem tillsammans med svampen i en het panna. Krydda ordentligt med citronpeppar och timjan. Dela sedan zucchinin och gröp ur kärnhuset med en sked och skiva den i ½ cm breda skivor. Skiva purjon och låt den tillsammans med zucchinin steka i pannan några minuter.

Vispa samman äggen med mjölk och grädde, rör ned osten och smaka av med salt.

Fyll pajskalet med de stekta grönsakerna och ha över äggstanningen. Grädda i ugnen i 30-40 minuter i 175 graders värme.

Servera med sallad.

(eget collage med privat bild)


Kommentarer
Postat av: Moster Cissi

Hejigen!



Kan tipsa om att det står recept på pajdeg på vetemjölspåsen (Kungsörnen) längst ner på gaveln på paketet, det brukar vara min livlina...

Hoppas du fick upp lite värme i stugan, vi ses imorgon!



Kram moster

2008-05-16 @ 17:43:58
Postat av: Åsa

Du får alltid all mat att se så smarrig ut. Fina mat kort... inte alltid så lätt. Tack för en trevlig blogg!

Postat av: KarinW

Såg gott ut det där!Jag gjorde en superlätt pajdeg direkt i kastrullen, ska kolla på bloggen för den är där någonstans.

2008-05-16 @ 23:20:08
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/
Postat av: AnnaCarin

Jag brukar göra pajskal a la GI!

100 gram smör och drygt 2 dl sojamjöl som man blandar.

Degen blir rätt så kletig, men resultatet blir jättebra och gott. Förgrädda ca 10 min innan du fyller skalet.

2008-05-18 @ 16:10:07
Postat av: Jess

Hej! Här kommer ett recept på Pajdeg som är från självaste Mat-Tina (Hittade på aftonbladets hemsida där de har "Fråga Mat-Tina") och då borde väl receptet vara bra? ;) Har inte själv testat det men här kommer det iaf:

4 dl mjöl

50 g rumstempererat smör

1,5 dl mjölk

2 tsk bakpulver

1 nypa salt

Blanda allt, knåda till deg, kavla ut, fyll med godsaker och in i ugnen! (Behöver alltså inte förgräddas).

Kram!

2008-05-18 @ 17:54:25
Postat av: Elina

100g smör och 2 dl mjöl tycker jag blir perfekt till en vanlig pajform. Häller en skvätt olivolja som smörjning av formen så går degen hur lätt som helst att trycka ut :)

2008-05-19 @ 16:00:28
URL: http://blow.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback