Matbloggstoppen


Dumlecupcakes

image397


Som jag skrivit tidigare har lillasyster födelsedag i morgon och börjar då även skolan för terminen. Idag började hon fundera över om hon kanske skulle bjuda henes klasskompisar på något och då kom jag på idén att baka ett gäng cupcakes till dem.  Sagt och gjort. Vi bestämde att de skulle ha en fyllning av Dumlekola eller Daim, jag beslutade mig för Dumle. Eftersom hon utbildar sig till florist ville jag gärna få in blommtemat i bilden. Men på grund av att det inte är sommar och man kan gå ut och plocka sig ett gäng ätbara små blommor att dekorera med fick jag göra så gott jag kunde med vad som fanns i skafferiet.

Det blev lila frosting med silverkulor som ska föra tankarna till violer. Jag vet inte om jag lyckades, men söta att se på är dem iallafall! Som ni ser på bilden är det lite vitt i mitten. Där exprementerade jag lite, för i skafferiet hittade jag även en påse med mashmallows som jag använde. Men stoppar man en sådan i muffinsen redan från början bubblar det över och allt socker karameliserar sig, så det går inte. Istället tog jag ut cupcakesen när de bara hade någon minut kvar och tröck ned en halv mashmallows i varje. Då hann de precis smälta lite grand innan det var dags att ta ut dem. Perfekt!


Dumlecupcakes 24 st små:


175 g smör
3 dl socker
3 ägg
3 tsk bakpulver
6 dl mjöl
1½-2 dl mjölk
24 Dumlekolor
12 mashmallows

Frosting:


75 g smör
200 g philadelphiaost
1-2 pkt florsocker
lila färg

Blanda socker och smör, ha i äggen ett i taget. Rör ut bakpulvret i mjölet och sikta det över äggröran. Blanda i mjölken. Smeten skall vara ganska fast.
Klicka i smeten i muffinsformar, fyll dem till hälften lite drygt. Tryck sedan ned en Dumlekola i varje. Grädda på 200 grader tills de fått fin färg. När de har stelnat något, ta ut dem och tryck ned en halv mashmallows i varje. Grädda klart.

Ha på frosting när cupcaksen svalnat.


(eget collage med privat bild)






Kommentarer
Postat av: lina

Så söta, helt underbara!

Postat av: Frida

De ser mycket goda ut! :-)

2008-01-07 @ 22:40:00
URL: http://myplaceofheart.blogg.se
Postat av: Ylva

O så fina! Dom måste passa alla blivande florister i smaken! Ha en bra dag mitt hjärta!!
kramar från mamman

2008-01-08 @ 05:00:31
URL: http://vitapioner.blogspot.com
Postat av: Sara

Vad fina dom blev !!!

2008-01-08 @ 09:42:44
URL: http://www.medennypasalt.blogspot.com
Postat av: Jessica

Jösses, vad fina!
Duktiga tjejen!!!

2008-01-08 @ 13:46:30
URL: http://jessicagrodan.blogg.se
Postat av: mia

Mmm dom där såg väldigt goda ut, de där läre jag prova att göra :-)

2008-01-08 @ 15:30:37
Postat av: Jessica

Läckert!!!
En liten fråga från en amatör: ska smöret vara rumstempererat eller smält?
/Jessica

2008-01-22 @ 15:35:41
URL: http://jessiekay1978.blogg.se
Postat av: evelina

helt underbar blogg du har. Väldig intressant me alla recept,får ja lägga din länk på min blogg?

2008-09-29 @ 19:08:04
URL: http://evelinaaaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback