Matbloggstoppen


Äntligen Fredag!

image393


Ja då är det bara trettonhelgen kvar nu, sedan är helgerna över och  det är vardag på riktigt. Här hemma åkte julen ut ur köket med ett huj, allt skedde medans maten stod i ugnen och gonade till sig. Idag gjorde jag nämligen tacopaj till middag och hejja vad gott det blev! Ni skymtar den där bakom vinglaset på bilden. Perfekt fredagsmat då pajskalet går att göra i förväg och förvara i kylen ett dygn. Ja även köttfärsen går ju att bryna och krydda tidigare om man känner att det finns noll ork till matlagning på fredagseftermidagen.. Undertiden pajen står i ugnen hinner man lagom röja undan efter veckan (man hinner till och med byta gardiner i köket..) och sedan kan helgfriden infinna sig! Idag när jag lite snabbt slank in på mataffären passade jag på att köpa en bukett med vita tulpaner. Och nog måste det medges, att det finns hopp om en ljusnande vår!

Linnéas Tacopaj:

pajskal:


125 g smör
3 dl vetemjöl
1 msk vatten
0.5 tsk salt

Fyllning:

500 g nötfärs
2 pkt tacokrydda
1 burk majs
2 dl creme fraiche
1 fp philidelphiaost
1 dl tacosås

Gör så här:
Rör samman ingredienserna till pajskalet och tryck ut degen i en springform. Grädda i 200 grader i ca 10-15 minuter.
Bryn nötfärsen och ha tacokryddan tillsamans med lite vatten. Rör sedan i majsen. Lägg i färsen i det förgräddade pajskalet.
Blanda fraiche, ost och sås i en bunke, salta lite och bred det sedan över färsen. Grädda i ca 30-40 minuter. Servera med en god sallad.

Enkel och mycket god fredagsmat!


(bild: privat)




Kommentarer
Postat av: anna

tack så jättemycket!
hoppas du haft en fin fredag! kram

Postat av: Catrin

Super god paj! Gjorde den här om dagen och nu lade jag upp den på min blogg. Länkade till dig också såklart! =)

2009-04-08 @ 12:31:15
URL: http://cocobycatrin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback