Matbloggstoppen


Mustig gryta till jul








































Den här grytan blev ett sånt här ihopkok ni vet. Man har en grundidée som i det här fallet var grytbitar, lök och rödvin. Vart sefter åker saker ned i grytan och utan att man vet om det har man skapat något som blev helt otroligt gott.
Som vanligt har jag ju mina principer. Mat är mat, frukt är frukt och dessa skall man inte blanda.
 På samma vis känner jag när man kommer till kanel. Det är en krydda som man använder vid bakning och till tomtegröten, inte i mat.
 Men iblan måste jag bryta mot mina principer och nog var det tur allt att jag gjorde det den här gången, för det här blev riktigt, riktigt gott!

Tack vara kanelen blev det en liten julig touch vilket passar utmärkt så här i juletider. Kan varmt rekomendera detta recept!

Köttgryta med kanel 4 port:

600 g grytbitar av nöt
1 stor gul lök
3 vitlöksklyftor
3 dl rött vin
3 dl köttbuljong (vatten+½ buljongtärning)
1 kanelstång
3 dl grädde
3 msk balsamvinäger
salt & peppar
ev ½ burk svarta oliver


Gör så här:

Skala och hacka lök och vitlök. Låt det tillsammans med köttet brynas lätt i en gryta. Slå över vin och buljongen, låt allt koka upp. Lägg i kanelståsngen. Småputtra i minst 40 minuter, gärna längre om du har tid. När köttet är riktigt mört och fint, tillsätt grädden och vrid upp värmen och låt allt koka tills såsen tjocknar något. Smaka av med balsamvinäger, salt och peppar.
Låt ev ½ burk svarta oliver koka med de sista minuterna.



bild: Linnéas Skafferi


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback