Matbloggstoppen


Tomatsås

image504


Hemgjord tomatsås. Enkelt, billigt, snabblagat, gott och inte speciellt onyttigt. Hur låter det?
Denna enkla rätt har alltid varit en favorit då man för det mesta har alla ingredienser hemma och den går att äta som den är till en portion pasta, eller för att göra det mera matigt, steka på ett gäng köttbullar att servera till. Det är enkelt att göra dubbel sats så det räcker till många eller för att frysa in.

I förmiddags gjorde jag ett kok tomatsås åt Sebastian att ha till middag, jag tror den var uppskattad då han hade ett antal orangeröda fläckar runt munnen när han hämtade mig efter kvällens arbete...


1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
olja att steka i
1 fp krossade tomater
2 msk balsamvinäger
3 msk fryst, hackad basilika
2 tsk torkad oregano
1 grönsaksbuljongtärning
salt & peppar

Finhacka lök och vitlök. Stek dem mjuka i lite olja i en kastrull. Slå över de krossade tomaterna (tag kastrullen åt sidan så det inte stänker tomat överallt!).
Smaksätt med balsamvinäger, basilika, oregano, buljong, salt och peppar. Låt det hela koka ihop under ca 10 minuter. Klart att servera!





Kommentarer
Postat av: Milla

Ja verkligen! :o) Mm det är gott med tomatsås! Som du säger passar det till mycket och är enkelt att slänga ihop! Kanske får ta och göra det i veckan... :o)

Postat av: Mika

Vilken underbar, blogg! Skall lägga till mina favoriter :)

2008-04-21 @ 22:13:05
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen/
Postat av: Anna

Aha! jag tror att balsamvinägern skulle göra hella skillnaden för mig, tack för tipset! (Är inte så vanisnningt förtjust i tomatsås annars)

Hoppas du hinner njuta lite av vårsolen medans tvätten torkar iaf? ;D

Postat av: Thomas Öberg

God sås! Passar perfekt att ha till goda proteinrika falafalar.

2008-10-09 @ 23:19:28
URL: http://respekteraalladjur.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback