Matbloggstoppen


Lingonsylt

image291
Nu börjar det bli hög tid för lingonplockning. Packa fikakorgen, på med gummistövlarna och ge dig ut i skogen!
Att ha lingon i frysen som man kan göra sylt på året om är guld värt! ( i mitt fall är det pappa eller mormor som har frysen full...)
Jag tycker verkligen inte att köpt sylt smakar specielltl bra, mest vatten och socker. I senaste nummret utav
Top Hälsa ställde de hemkokad lingonsylt mot Bob´s lingonsylt. Inte helt oväntat vann den hemkokta i såväl pris, smak, fiber och antioxidant innehåll. Att den hemlagade sylten även innehåller dubbelt så mycket bär som den köpta spär ju bara på vinnarresultatet!

Själv använder jag alltid syltsocker när jag gör sylt eller marmelad, det går så fort! (recept finns på påsen)
Men har man bara vanligt socker hemma kan du använda dig av detta recept:

Lingonsylt:

2 l rensade lingon
2 dl vatten
6 dl socker (500g)


Koka upp de rensade lingonen med vattnet. Låt koka i 5-10 minuter. Dra kastrullen från plattan och rör långsamt ner sockret. Koka upp igen. Häll upp sylten på rena, varma glasburkar.

Enkelt och bra mycket godare än köpesylt!

Kommentarer
Postat av: alexandra

mm de e gott ^^

Postat av: issa

ja hemkokt ska det va... lika med vinbärsgelé.. också supergott har jag upptäckt på "äldre" dar.. :P

2007-09-20 @ 19:14:09
URL: http://hallonpersika.blogg.se
Postat av: Mamma Mat

Hemkokt ska det vara - absolut. Jag använder nästan alltid också syltsocker, mindre kompliv´cerat så. Jag gör egen äppelmos också och ett supergott recept finns på min blogg, om du är nyfiken.
Trevlig helg!

2007-09-21 @ 13:02:06
URL: http://www.mammamat.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback