Matbloggstoppen


Köttfärslimpa

image276


Ibland undrar jag hur det kommer gå för våran svenska matkultur. Kommer den så småningom vittrassönder och dö ut?
För vi tar gladeligen in nya spännande smaker i köket från alla världens hörn. Men står det någon i Kina och lagar riktigt svensk mat?
När mormors generation inte längre finns, är det då någon som gör söndagsstek, dillkött, ärtvälling, isterband och stuvad potatis? För egen del tycker jag det är underbart med alla nya matkulturer men jag vill verkligen bevara den svenska. Lagom är bäst, så här om dagen blev det köttfärslimpa här hemma. Med tre hugriga killar vid matbrdet sa det tjoff så var det soprent på alla tallrikar och i alla karotter.


Köttfärslimpa:

ca 700 g nötfärs
2 stora morötter
1 gul lök
1 ägg
ca 1 dl ströbröd
1 dl vatten
salt & peppar
cayenne
ev torkad svamp


Gör så här:

Riv morötterna fint och hacka löken.
Lägg dem i en stor bunke. Blanda i köttfärs, ägg, ströbröd och vatten.
Färsen ska nu ha en ganska kletig konsistens. Är det för torrt ha i lilte mera vatten. Blanda i kryddorna och smula ev i den torkade svampen, lägg sedan färsen i en ugnsform. Forma till en limpa.
Ställ in i ugnen på 175 grader i ca en timme. På slutet kan man behöva täcka över med lite folie så den inte bränns.

Servera med kokt potatis, brunsås och brocoli




Kommentarer
Postat av: Frida

Köttfärslimpa är ju jättegott, det var var länge sen jag åt det. Det får bli en sådan nu i veckan tror jag! Nu blev jag ju sugen på söndagsstek med tillbehör och dillstuvad potatis. Åh, så gott! :-)
Jag tänker verkligen försöka bevara den svenska matkulturen. För svensk husmanskost är ju så gott!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback