Matbloggstoppen


Fikapaus i Linnéas Skaffer!

image279


Idag träffades jag och lillasyster för en fika nere på stan. I vanlilga fall brukar jag ta kaffe eller te till fika, men idag har det varit så varmt att jag rakt inte alls var sugen på det. Så vi beställde varsin cola istället. Jag som aldrig dricker det, men idag var jag faktiskt sugen på just cola!
När vi stod där i kön och funderade på vad vi ville ha fick vi syn på grodorna. Alltså prinsessbakelser som ser ut som grodor. De var alltid standard att ta en sådan när vi var mindre och var på stan med mamma och mormor. En groda eller en smörgås med köttbullar och rödbetssallad. Detta sköljde man ned med en dricka som dracks ur sånda där smala sugrör som de brukar ha på caféer. Vilka minnen!
Idag nöjde vi oss med att dela på en chokladboll och en biskvi.

Någon berättade för mig att förr fanns det över 20 caféer här i lilla Sala. Nu har vi 5 stycken och jag antar att staden har ökat med ett antal boende sedan dess! Tiderna förändras.
Mormor har berättat hur de satt på fik och tittade ner på killar som stod parkerade med sina bilar på torget. Jag undrar om hon satt och spanade på morfar kanske....

Brukar du gå ut och fika?




Kommentarer
Postat av: Malin S

Extremt sällan faktiskt. Bakelser är ju så gott. Lyckades dock motstå frestelsen idag när jag köpte bröd på ett bageri/café.

Postat av: Jessica

Hemma i Skövde är det en livsstil o fika. Lite överdrivet, jag vet, men lite fika har väl inget dött av?!

2007-09-06 @ 19:42:27
URL: http://jessicagrodan.blogg.se
Postat av: Amistres

Älskar att fika. Ofta ute men älskar också att sitta hemma hos kompisar och dricka te i timmar.

2007-09-07 @ 07:43:59
URL: http://amistres.blogg.se
Postat av: Moster Cissi

Hej, hej! - fikade faktiskt med din mormor igår på Ainos, macka kaffe och en blåbärstosca mmmm. Men just igår var det lugnt på "span" - ett ålderstecken, eller bara avsaknad av objekt...? Fika är faktiskt en livsnödvändighet - har med livskvalitet att göra - tycker jag.
Kram

2007-09-07 @ 09:23:02
Postat av: s

Mmm, älskar att fika! Så mysigt att sitta och umgås tillsammans med nån på café eller så :)

2007-09-07 @ 14:34:45
URL: http://dagensmat.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback