Matbloggstoppen


Chokladmousse

image280




Igår kväll hade vi trevligt besök av goda vänner. Jag har gjort hemgjort chokladmousse många gånger men inte riktigt fått till det. Förens igår. Himmel och pannkaka så gott det blev!  För att få en liten knorr på det hela smaksatte jag med en skvätt baileys. Ljuvligt!

Detta blev lagom till 4 portioner!

200 g blockchoklad
2 dl mellangrädde (vispbar)
3 äggulor
ca 2-3 msk baileys

Smält chokladen i ett vattenbad, ha i baileysen och rör ned äggulorna en i taget. Rör om ordentligt! När chokladsmeten blivit glansig och fin ställ den åt sidan så den svalnar.
Vispa grädden. När chokladsmeten är kall, rör då ned den i grädden. Rör om, ha upp i portionsglas och ställ dem i kylen i minst en timme. Tag fram ca tio minuter innan servering!



(eget collage med bild från google)





Kommentarer
Postat av: Linda

Hittade din blogg idag och har genast lagt ett bokmärke till den. Jag kommer återkomma. Jättefina recept och annnat skoj! Trevlig helg

Postat av: Agnes

så gott!!! Jag älskar verkligen chokladmousse!! :D

2007-09-09 @ 11:11:38
URL: http://lovelymee.blogg.se
Postat av: Carolina

Hej! Det låter ju jättegott, måste ju testas! Hade du ljus eller mörk blockchoklad i?

2007-09-10 @ 22:19:44
Postat av: skogsfrun

MUMS! oj vad gott! det där måste jag verkligen prova!

2007-09-11 @ 09:50:09
URL: http://skogsfruns.blogspot.com
Postat av: Elin

Härlig bild :)

2007-09-11 @ 20:23:27
URL: http://ellee.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback