Matbloggstoppen


Lasagne med mycket smak

image317

I förmidags slängde jag ihop en otroligt god lasagne, då jag hade tagit upp ett paket köttfärs jag var tvungen att göra något av.
Jag brukar aldrig göra ostsås till utan använder mig alltid av keso, mycket lättare och defenetivt nyttigare! Något mer jag alltid använder när jag gör lasagne är färsk pasta. Då går det på ett litet kick i ugnen!
Ändrar man sig under resans gång har man en alldelens fenomenal köttfärsås!

Linnéas Lasagne:


700 g köttfärs
1 stor gul lök
1 fp krossade tomter
ordentligt med rött vin
basilika
lagerblad
salt & peppar

1 fp keso
1 fp färska lasagneplattor
ca 1 dl (30 g) mager ost

Gör så här:

Skala och hacka löken fint. Bryn den tillsammans med färsen i en stekpanna. Salta och peppra. Slå över tomaterna och vinet. Finhacka lite basilika och låt de tillsammans med några lagerblad koka med såsen. Nu får det här koka ihop ordentligt, ca 10-15 minuter ( under den här tiden hinner du dammsuga av lite snabbt!!)

Vill du kan du bara koka pasta till och äta detta som en köttfärsås.
Men ska du göra lasagne, gör så här:

Ta ur lagerbladen, de är inte goda att knapra på!
Dela de färska plattorna i lagom stora bitar. Varva keso, köttfärs och plattor. Avsluta med riven ost. Låt detta stå i ugnen tills osten fått fin färg, ca 10-15 minuter.
Servera med en stor skål rivna morötter

(eget collage med bild från tine.no)





Kommentarer
Postat av: Hanna

O, låter helt otroligt gott, vad hungrig jag blev! Detta måste jag ebsolut prova!

Postat av: Linnéa..

Hanna: Det tycker jag verkligen att du ska göra! Det var riktigt mumsigt!

2007-10-13 @ 19:58:21
URL: http://linneasskafferi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback