Matbloggstoppen


Flygande Jakob

image347


Här om dagen åt vi klssikern Flygande Jakob och det smakade ljuvligt som alltid! Om man googlar efter denna rätt så får man över 72 000 träffar! Så ni kan ju tänkta er hur många varienter det finns! Men, nu tänker jag ge er min och den är mumsig, jag lovar!

Flygande Jakob 4 pers:

4 kycklingfiléer
3 dl matlagningsgrädde
2 dl mjölk
chilisås
cayennepeppar
1 nypa socker
salt & peppar

2 bananer
cashewnötter
2 pkt bacon

6 port ris


Gör så här:

Skär ned filéerna i mindre bitar. Stek dem tills de är helt genomvita. Krydda med salt, peppar och ett stänk cayenne. Klipp sönder baconet i mindre bitar och stek på det med. Låt det sedan rinna av på hushålspapper.
Blanda mölk, grädde, chilisås, socker, cayenne, salt och peppar i en bunke.
Bred ut det kokta riset i en ugnssäker form, lägg över kyckling och bacon. Skiva bananen spid ut de tillsammans med nötterna i formen. Häll till sist över gräddblandningen. Grädda i 200 grader i ca 20 minuter.

(jag har inte angett några mått för chilisåsen och cayennepepparn då det är lite upp till var och en hur starkt man vill ha, men smaka av vart efter och tillsätt så mycket som passar er!)


(eget collage med bild från tasteline.com)


Kommentarer
Postat av: Moster Cissi

MMMM - ja tänk så gott det är! Jag brukar ha frästa färska champinjoner ovanpå också - det blir mumsig!

kram!

2007-11-03 @ 16:53:46
Postat av: issa

vilket sammanträffande,jag lagade det här igår! tyvärr va det bara jag som gillade det i min lilla familj så jag fick 3 matlådor:P men gott va det


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback