Matbloggstoppen


Söndagsbullar

image171
Å va duktig man känner sig när man gjort en omgång bullar! Vi ställde klockan igår och gick upp, gjorde frukost och sen satte jag igång med bullbaket och Sebastian plockade undan massa färgburkar från hallen och målade sedan klart sängborden. När bullarna var klara kom mormor, morfar och mamma ner på lite kaffe.
Mycket gott med nybakta bullar.  Vi har haft en skön helg på landet och jag har sytt klart gardinerna till köket och sovrummet, glömde ta kort på dem men de kommer. Blev så fint!

Till bullbaket använde jag Dr Oetker Quick Jäsblandning.
Det blandar du ut med mjölet och behöver inte stå och jäsa i evigheter innan det går att baka ut. Ett stort plus!
På paketet står det att det inte behöver jäsa förens bullarna står på plåten men jag kan rekomendera att låta degen vila/jäsa i ca 10 minuter innan den bakas ut! Smaken var det absolut ingen skillnad på mot vanlig jäst, ett plus till är att det som torrjäst ungefär. Står sig bra länge så det är bara att köpa hem så och ha i skafferiet i väntan på nästa brödbak!

Kommentarer
Postat av: mammsen

Å den som ändå hade en bulle eller två! Bullarna var mycket goda - du får nog baka flera! :)
kram

2007-05-21 @ 19:10:44
Postat av: Helena

Åhh så du har desta den där nya "mirakel" jästen som mina kompisar pratar så varmt om, jag är lite för otålig för att baka bullar men denna jäst ska jag testa! :)
Jag noter att den bör vila lite innan utbak, detta ska jag nog klara! :)
Tack för bra tips!

Postat av: Linnéa

mamma: ja bullarna blev mums och med all säkerhet blir det fler bullbak!
Helena. Ja, jag kan verkligen rekomendera denna jäst! Gick riktigt fort att baka bullar!

2007-05-22 @ 06:03:45
Postat av: Molly

Då ska jag köpa denna jäst jag med. Bra när det är lång hållbarhet så har man jäst hemma när lusten faller på.

2007-05-22 @ 09:18:05
URL: http://blogg.passagen.se/min.vardag
Postat av: Moster Cissi

Jag har väntat, sen jag hörde talas om att du bakat med en ny sorts jäst, på ett uttalande om hur jästen funkade. Nu ska jag också prova! - Måste ha missat inbjdan till bullkalaset...:)
Kram!

2007-05-22 @ 14:14:25
Postat av: Moster Cissi

Förresten? - blev bullarna som vanliga bullar i konsistensen också - det har jag också funderat mycket på...?
Fler kramar!

2007-05-22 @ 14:16:13
Postat av: Linnéa

Molly: ja perfekt att köpa hem, man vet ju aldrig när man får lust att baka!
Cissi: haha, ja det blev vist ett litet bullkalas mitt i gardinsömnaden. Men du vet hur morfar är, han kan känna lukten av nybakt (eller grillat med för den delen)på flera kilometers avstånd. Så det behövdes ingen inbjudning där inte!
Bullarna blev precis som vanilga bullar i både smak och konsistens! Så det är bara att baka på!

2007-05-23 @ 15:26:50
URL: http://www.linneasskafferi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback