Matbloggstoppen


Saftning

image203
Eller var det kanske hallonsaft? Ja hursom så har jag plockat fläderblom idag och gjort en omgång flädersaft.
Jag gjorde två varianter. En "vanlig" och en snabb.
Samma koncept men det tar bara lite olika lång tid för det att bli klart! Jag har ställt hinken med fläderblom och sockerlag i trappen upp till övervåningen ( som vi inte använder) men ändå så har det fastnat en söt doft av fläder och socker i luften här nere. Det är första gången jag gör saft men jag hoppas att det blir bra.

Ikväll bjöd vi mor och far på laxpaket med potatissallad. Tydligen har jag snöat inne på potatissallad, men det är ju så gott! Jag gjorde om receptet lite sen sist. Alla åt och smackade så jag hoppas det smakade. Även morfar hann få sig en bit lax när han kom nerknallandes. Till efterrätt severades glass med rabarberkompott. Sommrigt och gott!

Flädersaft:

ca 60 klasar fläderblom
4 kg socker
8 tsk citronsyra
4 citroner
4 L vatten


Skölj blommorna och tvätta citronerna noga. Skiva citronerna och varva dem med blomklasarna i en stor hink.
Koka upp vatten, citronsyra och socker. Häll försiktigt sockerlagen över blommorna och citronen.
Låt stå svalt i 5-7 dagar. Rör om då och då.
Sila saften och häll upp på väl rengjorda flaskor. För att enkelt få en svalkande dryck i sommar, frys in den koncentrerade saften i en plastburk. När du vill ha riktigt kall saft tar du bara en sked "issaft" och har upp i ett glas, späd med vatten till önskad styrka.

För att göra en snabb fläderdryck låter du blandningen stå och dra i ca 2 timmar bara, sen silas den. Drycken blir då ej koncentrerad utan är färdig att dricka. Detta gjorde jag på ca 10 blommklasar, 1 citron, 1½ dl socker och 2½ l vatten. Citroncyran hoppade jag över. Perfekt om du inte hinner göra på vanlligt vis innan du får besök!
Du gör i samma ordning som vid vanlig saft!


Jag önskar Er alla en skön helg!

Kommentarer
Postat av: Hannele

Yes, snart är det dags. Blommorna är goda också i plättdeg, lyxig efterrätt med vaniljglass.

Postat av: Linnéa

Det har jag aldrig provat, tack för tipset!

2007-06-25 @ 16:36:59
URL: http://www.linneasskafferi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback