Matbloggstoppen


Chili

image207

Sitter hemma hos mamma och pappa. Har arbetat min sista natt och är nu ledig fram till torsdag. Skönt, skönt.
I skrivande stund puttrar en chili con carne på spisen och bara väntar på att familjen ska komma hem. Igår sa mamma: det ligger ett paket grytbitar i kylen, gör du nått av dem i morgon så kan vi äta ihop. Eftersom jag är en sådan duktig dotter så tog jag mig ann uppgiften. Med en burk Black eye bönor och krossade tomater med chilismak i högsta hugg åkte jag hem hit efter mina 4 timmars skönhetssömn och satte igång.  Nu börjar det sprida sig en angenäm doft här i huset. Lovley!
Hur många portioner det egentligen blir vet jag inte, men det är mycket mat i grytan. Det ska räcka till sex portioner och minst tre matlådor.  Så om jag halverar det jag gjort kan det nog bli lagom till ca fyra personer.

Chili:

Ca 500 g grytbitar
1 fp krossade tomater m chili
1-2 vitlöksklyftor
1 gul lök
1 burk valfria bönor ( min favorit är Black eye, de är inte så stora och blir inte så mjöliga)
mörk oxfond
balsamvinäger
salt
peppar
chilipulver
ev lite vatten

Bryn grytbitarna. Hacka lök och vitlök. Låt de fräsa med köttet. Slå över krossade tomater, bönor och ev lite vatten. Låt detta puttra tills köttet är mört och fint. Smaksätt med fond, balsamvinäger, chili, salt och peppar. Har du färsk chili hemma är självklart det att föredra men det fungerar finfint med pulver.

Hos några vänner åt vi en liknande gryta. Då hade de skurit bitar av äpple, morot och gul lök som de lagt upp i skålar och serverade till. På så vis fick var och en smaksätta efter eget tycke. Perfekt om det är någon i familjen som ogillar något! Jag tror de även hade en skål med cram fraiche till.


(eget collage med bild från google)

Kommentarer
Postat av: IdaMaria

Låter gott.

Postat av: Linnéa

Det var riktigt gott ska jag säga!

2007-06-25 @ 16:36:07
URL: http://www.linneasskafferi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback