Matbloggstoppen


Köttfärssås

image242


Igår kom mor och far hem efter en tio dagars resa utrikes. Jag hade planerat att laga mat åt dem så de slapp göra de när de väl kommit hem. Först funderade jag på något lite festlilgare mat men sen ändrade jag mig helt. Har man äit på restaurant i nästan fjorton dagar, då längtar man nog lite efter "vanlig" mat. Så jag tog upp ett paket köttfärs ur frysen och gjorde lilte pasta med köttfärsås.
När vi var små lagade mamma alltid en speciell köttfärsås som var så god! Jag tror det var min favorit eftersom jag allltid ville äta den när jag fyllde år. Den är mycket enkel att göra och ack så god! Jag tror receptet är så här ungefär:

Mamma Ylvas köttfärssås:

ca 500 g köttfärs
1 gul lök
1 burk krossade tomater
2 dl crème fraiche
chilipulver
cayennepulver
paprikapulver
salt & peppar


Gör så här:

Skala och finhacka löken. Bryn lök och köttfärs i en stekpanna. Tillsätt en burk krossade tomater. Låt detta koka ihop en stund. Skruva ner värmen och tillsätt fraichen. Krydda med paprika, chili, cyenne, salt och peppar efter egen smak. ( är det barn som skall äta denna rätt så krydda försiktigt och ställ fram kryddburkarna så får var och en krydda till önskad styrka)

Servera med fullkornspasta och rårivna morötter!



(eget collage med bilder från google)


Kommentarer
Postat av: Agnes

låter gott! snyggt collage :D

Postat av: Linnéa

Agnes: Tack! Ja det är verkligen gott;)

2007-08-02 @ 18:25:11
URL: http://www.linneasskafferi.blogg.se
Postat av: mammsen

Tack mitt älskade gryn för att du tänker på mor och far - som vanligt var det gott!!

2007-08-03 @ 10:02:30
URL: http://www.linneasskafferi.blogg.se
Postat av: Linnéa

Mamma: Det var så lilte så!

2007-08-03 @ 16:27:59
URL: http://www.linneasskafferi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback