Matbloggstoppen


Jordgubbssylt

image222

Efter allt kalasande så fick vi två liter jordgubbar över. Trot eller ej så började vi nästan tröttna på dessa bär (eller är det kanske en frukt??) när vi ätit dem ett antal gånger till fika, lunch och frukost.
Så jag smet in på ICA och köpte mig ett paket syltsocker, kan det bli enklare att göra sylt?
För att dryga ut lite så skivade jag i några rabarberstjälkar också.  Det blev jordgubbar tiill frukost idag med, fast nu i en annan form. Jordgubbssylt, fil och flingor. Smaskens!


2 liter jordgubbar
ca 3 dl rabarber 
½ kg syltsocker

Gör så här:

Ansa jordgubbarna och skiva rabarbern fint. Lägg detta i en kastrull och slå över sockret. Låt koka upp. Skumma av. Koka sylten i ca 2 minuter. Låt svalna och häll sedan upp i väl rengjorda burkar. Superenkelt!
Sen är det upp till en själv om man vill ha hela jordgubbar eller mosade. Jag föredrar halvmosade. Så undertiden sylten kokade upp mosade jag gubbarna försiktigt med en gaffel.


(eget collage med blider från sxc.hu)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback