Matbloggstoppen


Broccoli

image233



Detta blev en liten "jag tar vad som finns hemma"-soppa. Men det är ju då man ofta blir förvånad över hur gott det blev. Man vet aldrig hur det kommer att smaka när det är färdigt, som att beställa kläder via internet ungefär. "Kommer tröjan att passa, eller tog jag en för stor storlek?" För det mesta blir man nöjd med vad som ligger i paketet, men det händer ibland att det blir riktiga bottenköp. Men jag måste erkänna att jag ofta lyckas med dessa maträtter, en anledning är nog att jag alltid vågar krydda mycket! Det är, enligt mig, nyckeln till god vardagsmat. Kanske har man inte råd med de allra finaste, bästa och färskaste. Men några förpackningar frysta örter kan man kosta på sig. Perfekt när man inte har en aning om vad maten ska smaka. Då kryddar jag på med lite persilja, salt, peppar och hoppas på det bästa!

Enkel broccolisoppa:

ca 300 g broccoli
4 dl mjölk
1  dl matlagningsgrädde
1 grönsaksbuljongtärning
10 cm purjolök
maizenamjöl
3 msk persilja
salt & peppar
smör


Hacka purjolöken fint och fräs i en tjockbottnad kastrull. Slå över mjölk och matlagningsgrädde. Dela broccolibuketerna i mindre bitar och lägg i dem och buljongtärningen. Låt koka upp. När mjölken kokar så ströa över lite maizenamjöl. Sänk värmen och rör ner finhackad persilja. Salta och peppra rikligt. När soppan nått önskad tjocklek, häll upp på fina sommartallrikar och severa ett gott bröd till!

Smasken, nyttigt och ack så enkelt!


(eget collage med bilder från google)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback