Matbloggstoppen


Husmorstips nr 1

Skulle då i måndags ge mig på att baka lite småkakor. Har tänkt göra hallongråttor i snart ett år tror jag, men inte blev det av den här gången heller.
Efter att jag inventerat på bakfronten insåg jag att Drömmar fick det bli. ( mitt beslut kan även ha varit något påverkat av att Sebastian de senaste gångerna jag pratat om småkakor sagt att drömmar är verkligen hans favorit..)

Eftersom jag fick min " Sju sorters kakor" av mor och far redan som 15 åring så var det bara att slå upp receptet.
Sagt och gjort.
Linnéa bakade ca 50 Drömmar som blev platta. Men smaken var det då verkligen inge fel på. Efter ett besök av Björn så uppskattar jag antalet kakor i burken till ca 8 st.

Men varför blev de då platta? Varför reste de inte sig och blev så där fluffigt porösa som de ska?
Efter att ha rådfrågat min kära mor så kan jag nu skriva mitt första Husmorstips här i bloggen.

*Gör alltid en provkaka när du gör småkakor. Grädda den som vanligt. Om den ej reser på sig, ha i mera mjöl!!




173971-25


Drömmar

100 g smör
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 dl olja
1 tsk hjorthornssalt
ca 4 dl vetemjöl

Rör matfett, socker och vaniljsocker smidigt. Tillsätt oljan  lite i sänder. Blanda hjorthornssaltet med lite utav mjölet och rör ner det i degen. Arbeta in restan av mjölet.

Rulla degen i två längder. Skär dem i bitar och forma till bollar. Lägg dem på en bakplåttspappers klädd plåt. Grädda i mitten utav ugnen i ca 20 min.




I morgon skall det inhandlas diverse andra bakgrejer, så om du är riktigt snäll lilla mamma ska du få lite Hallongråttor av mig..

Kommentarer
Postat av: n

åååå - det ser jag verkligen fram emot!! Dessutom har jag ju nu skriftligt på det :)

2007-02-08 @ 11:11:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback