Matbloggstoppen


Frukt


Frukt, vem älskar inte frukt.  Om jag kunde så skulle jag vilja stå i timmar och bara kolla på alla fina färger och former frukten i butiken har. Klämma och känna lite försitigt. Det finns ju så många olika sorter, hur ska man kunna välja bland alla? Och hur vet man att de är riktigt mogna?
Jag har iallafall erfarenheten av att man köper hem lite ny och spännande frukt, skalar, skär och delar upp den och sen när man äntligen skall äta av den så smakar den, ingenting, surt, beskt eller vad det nu kan vara.
Därför blev jag riktigt glad när jag häromdagen såg att ICA nu kommit med en ny sorts konserverad frukt. (gillar egentligen inte fruktkonserver, men de här såg lovande ut!)
ICA ASIA, de frukter som fanns i detta sortiment var mango och papaya. Jag som gått i några veckor och funderat på att köpa hem lite papaya, men det är ju så svårt att veta när den är riktigt mogen och god! Nu behöver jag inte fundera längre! Snabbt som attan ryckte jag åt mig två burkar och nu står de i skafferiet och bara väntar på att bli använda.
Jag funderar på att slå av sockerlagen och sedan frysa in frukten. Perfekt att använda i smoothies eller efterätter då frukten skall vara fryst!

173971-60

Papaya

Papayans ursprung är troligen Mexico och efter att Amerika upptäcktes har denna frukt spridit sig till övriga världen. Den odlas främst i Brasilien, Mexico och Indonesien men även i övriga tropikerna.

Frukten är mogen när skalet skiftat från grönt till gult. Fruktköttet går i laxfärgade toner eller orange-rött och har ungefär samma konsistens som hånungsmelon. Papayan har en aromatisk, söt och fyllig smak.


Mango

Mangon kommer från bergsområderna i Himalaya och Burma. Den började att odlas i Indien långt innan våran tideräkning och den spred sig vidare till Malaysia och Kina. Sjöfarare  tog med sig mangon till Afrika och Amerika. Där odlas den främst i Brasilien och Mexico.

Mango finns det otaliga sorter av och de varierar i färg, form, konsistens, smak och näringsvärde. En mango kan vara runda, ovala- och njurformade. Även färgen varierar. Grönt, gulgrönt, rött, orange och violett är färger du kan se på denna frukt.  Fruktköttet är väldigt aromatiskt och har en gul färg.



(fakta: livsmedelsverkets hemsida)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback