Matbloggstoppen


Dagen B

Idag blev det äntligen av. Något jag gått och funderat på att göra så länge. Jag förstår ju inte varför, det är varken svårt, tidskrävende eller jobbigt. Det har bara inte blivit av. Men nu, nu har jag äntligen tagit mig i kragen och gjort mina Hallongrottor!
Dubbelt upp blev det. När man ändå är i gång kan man ju göra ett helt gäng, då räcker dom ju längre också. ( i ett svagt ögonblick har jag ju även lovat mor min att få några...)

För att göra det hela lite roligare är några utav grottorna fyllda med vitchoklad som jag färgat med röd karamellfärg.



173971-31



Hallongrottor:

ca 5 dl mjöl
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
200 gram smör

För enkelhetes skull gjorde jag dessa i matberedaren så lägg i alla ingredienser och mixa dom snabbt.
Låt stå i kylen ca 20-30 minuter så blir degen  lättare att arbeta med.
Rulla den kylda degen i två längder, skär dem i bitar och gör små bollar. Ungefär som en valnötsstorlek.
Lägg i formar och gör en fördjupning i mitten av kakan.
För att undvika onödigt kladd hällde jag sylten i en 2 liters plastpåse, klippte av ena hörnet och vips hade jag en prefekt sprits!

Samma sak gjorde jag med chokladen. Fast då la jag ned vitchoklad och några stänk karamellfärg i en plastpåse som jag sedan la i ett vattenbad. När chokladen var smält klippte jag bara av hörnet. Inge kladd, inge disk!

Fyll kakorna med önskad fyllning!
Grädda ca 15-20 min  på 175 grader

Men mitt baksug blev inte mättat så när jag ändå var i farten gjorde jag en omgång Brysselkex!


173971-30


Brysselkex:

ca 5 dl mjöl
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
200 gram smör

garnering
2 dl socker
röd karamellfärg

Mixa samman ingredienserna i matberedaren och rulla två länder utav degen.
Blanda socker och karamellfärg.
Rulla sedan de två längderna i sockerblandningen. Se till att det är täckt med socker över hela rullen.
Ställ svalt 30 min.
Skär sedan länden i tunna skivor. Enklast och snyggast bli det om du använder en otaggad, vass kniv.
Lägg på bakplåtspapper och grädda ca 15 min på 175 grader


Kommentarer
Postat av: Anita Bruhn

Tack Linnea för goda kakor.Vi ser fram mot fler smakprov.
Jag har hittat många fina recept som jag skall testa.Bl.a.laxen.
Ha det bra.Hälsningar Anita

2007-02-14 @ 15:25:00
Postat av: Linnéa

Anita: Va bra att ni tyckte om dom! Det låter bra:D
Du gör helt rätt i att testa lexen, den är underbar!

Ha det gott!
Linnéa


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback