Matbloggstoppen


Citron & marängpaj

image135

Jag måste säga att jag klarat mig ifrån allt vad matlagning heter under påskhelgen. Vi har bara varit bortbjudna! Men till långfredagsmiddagen hos svärmor bakade jag en paj till efterätt.  Helena skrev på sin blogg om en lime och kokospaj med maräng, så då kunde ju inte jag vara sämmre utan gjorde en citron och marängpaj.

Pajdeg:
 150 g smör
3 dl mjöl
1 dl socker
0,5 tsk bakpulver

Citron fyllning:
1 citron
3 hela ägg
75 g smör
1 dl socker
lite mazenamjöl

Maräng:
4 äggvitor
1 dl socker
en nypa salt


Smält smöret i en kastrull på spisen. Blanda i socker, mjöl och bakpulver, rörsamman till en jämn deg. Tryck ut i en form med löstagbara kanter och grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter.

Smält möret i en kastrul på spisen och tillsätt äggen ett i taget. OBS! Se till att ha plattan på medelvärma och rör mycket, annars kan ägget koagulera!
Pressa i citronsaften från en citron och blanda i socker och maizena. Låt sjuda på svag värme tills krämen tjocknat något.

Separera äggvitan från gulan och vispa vitan till ett hårt skumm. Tillsätt sockret och saltet mot slutet.

Tag ut det förgräddade pajskalet och bred citronkrämen ovanpå. Avsluta med marängsmeten. Ställ in i ugnen tills marängen fått fin färg.

Servera pajen kall eller ljummen med en klick glass eller vaniljvisp till!

Kommentarer
Postat av: Anna-Eva

Mmmmm.. så sugen jag blir. Det var ju hundra år sen jag åt citronmarängpaj.Nu har jag ännu en sak att drömma om medan jag lider mig ner i vikt :)

Postat av: Linnéa

Anna-Eva: Du vet väl att man måste unna sig något gott ibland för att orka gå ner i vikt!! Annars blir det alltför tungt!

2007-04-14 @ 05:50:34
Postat av: Anna-eva

Jag har unnat mig ett helt år och gått upp 12 kilo. Nu får jag lida ett tag har jag bestämt men jag vet att man måste unna sig och jag gör det. Drack lite vin igår till exempel och åt fromage i påskas. I vilket fall som helst är det jättehärligt att läsa matbloggar och helt ofarligt för vikten :)

Postat av: Kriss

Ville bara veta hur många grader ugnen skall vara på då pajskalet skall gräddas, samt då marängen skall gräddas? ;)

2007-12-31 @ 00:36:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback