Matbloggstoppen


Gryta



Jag måste säga att det är ett konsigt väder just nu, på förmidagarna strålar solen och det är ett helt underbart vårväder ute. Medan eftermiddagarna bjuder på regn i massor för att sedan klarna upp igen till kvällen. Jag förstår verkligen ingenting, men så är jag heller inte meteorolog utan matbloggerska!

När regnet verkligen öser ner och rinner längs fönsterrutorna, då blir jag alltid sugen på att göra en mustig gryta. Det var ju rktigt passande att jag
bakde bröd igår, för vad är godare till en gryta full med underbara smaker än ett rykande färsk bröd?

Den här gången har jag brutit mot en av de regler jag har, nämligen att frukt är frukt och skall inte blandas med mat.  Kanske utvecklas mina smaker och sinnen ju mer jag håller på med mat, inte vet jag men denna gång kände jag hur gott det skulle vara att toppa grytan med ett syrligt äpple. Tillsammans med skivad selleri blev det en perfekt brytning mot den tunga grytan.


Gryta med äpple och selleri:


ca 500 g bitar av nöt
1 gul lök
3 vitlökslyftor
7 dl vatten
1 ekologisk buljongtärning
3 hela färska rödbetor
1 dl rödvin
1 dl grädde
1 nypa socker
salt & peppar
1 syrligt äpple
1 stjälk selleri

Bryn köttet i omgångar i en klick smör, finhacka lök och vitlök och stek dem tills löken blir mjuk. Lägg i grytbitarna och slå över vattnet och smula i buljongtärningen. Dela rödbetorna i bitar och lägg i dem, låt koka upp och koka under lock i minst 40 minuter, gärna längre.
Mot slutet av koktiden, tillsätt vin, grädde, socker, salt och peppar.

Skär äpplet i små bitar och sellerin i tunna skivor. Toppa den färdiga grytan med detta. Servera kokt bulgur eller ris till.

Nå vad säger ni, kan man blanda frukt och mat?


Bild:Sebastian Niemi-Carlsson

Kommentarer
Postat av: Johanna

Det låter himla gott! Och jag håller med, regniga dagar passar grytor utmärkt :) Dock är det väl inte riktigt någon här hemma som hinner ställa sig och fixa en gryta, men jag ska klart göra det varje regnig dag när jag blir äldre! :D

Postat av: Anton

du har så bra och goda recept =D

2010-05-07 @ 18:19:59
URL: http://antonhansen.blogg.se/
Postat av: Ulrica

Härligt med varm och mustig gryta och ditt bröd såg supergott ut. Var har du köpt din jäskorg? Verkar inte som om det är så vanligt.

2010-05-08 @ 23:55:59
URL: http://filippasvita.blogspot.com
Postat av: BakJennie

Frukt och mat är supergod kombination(:! fast banan kan man utesluta:P

2010-05-09 @ 15:52:03
URL: http://jsjolin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback