Matbloggstoppen


Hel lax i ugn


För att uttrycka mig lite som Mr Fylking, ÄNTLIGEN! Som vi har väntat på att de skall installera internet här hemma, efter många, en del ganska irriterade samtal är det äntligen fixat!

Jag känner att det har bloggats fasligt mycket om onyttigheter här den sista tiden, självklart äter vi annat här hemma också! Därför passar det fint med ett laxrecept idag tycker jag. Styckefrysta laxfiléer må vara smidiga att tillaga, men när det kommer till smakupplevelsen så är det absolut godast att köpa en hel färsk eller ev fryst laxfilé och tillaga antingen i ugn eller på grillen. Det blir bra mycket godare och kilopriset är snällare mot plånboken.
  För ett par veckor sedan fick jag hem flera underbara kryddblandningar från
aromboden.se. Däribland en härlig fiskkrydda som jag använde till denna lax.

Hel laxsida i ugn 4 pers:

ca 750 g lax (en hel laxfilé väger ca 1.5 kg och det räcker till ca 8 pers)
salt & peppar
fiskkrydda från aromboden.se

Krydda laxen med kryddblandningen, salt och peppar. Värm ugnen till 175 grader och baka laxen i 20 minuter.

Matvetesallad:

4 port kokt matvete (koka enligt instruktionerna på paketet)
1 fp fetaost
2 tomater
sockerärtor
1 paprika
blandad sallad

Hacka tomaterna och paprikan, dela ärtskidorna i två delar. Blanda ihop grönsaker, fetaost och salladen med den kokta matveten

Godaste skagenröran hittar du recept på här.


Bild: Linnéas Skafferi

Kommentarer
Postat av: Danielle

Vilken jättebra länk, där ska jag spana efter något gott, tack!

Postat av: Josse

Hej Linnea! Gud du ska bara veta hur mkt jag älskar din bblogg men herregud sluta med dessa kryddblandningar!! ofta att jag kommer köpa hem dom liksom. men en en gång, jag älskar din blogg, så fortsätt!! men skippa kryddblandningara, okej?



2009-05-12 @ 22:48:07
Postat av: soya

Nemen gud vad läskad jag blir. Det ser väldigt gott ut må jag säga. Mums! :D

2009-05-12 @ 22:55:30
URL: http://metrobloggen.se/sweetpee
Postat av: Helene.L

Det ser jätte gott ut!

kram

2009-05-13 @ 08:59:08
Postat av: joanna

mmm lax! Det ska jag äta idag. Fast en hel lax ryms inte i vår lilla frys så får bli färdigskurna bitar. Ser jättegott ut!!

2009-05-13 @ 10:32:37
Postat av: bakmammorna

Det ser verkligen fräscht och gott ut! Jag blir verkligen sugen på lax nu!

2009-05-13 @ 19:00:48
URL: http://www.bakmammorna.blogspot.com
Postat av: Jennie/Kalasgott

Åh vad gott!!

2009-05-13 @ 20:16:33
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: I Love Travel

Men GUD va gott det ser ut!

Postat av: emelie

det där såg sjukt gott ut.

2009-05-14 @ 20:14:01
URL: http://emsiiiis.blogg.se/
Postat av: Lisa R

vad gott det ser ut!

2009-05-15 @ 06:56:56
URL: http://lisamittimaten.blogspot.com/
Postat av: Therese

Såg himla gott ut med lax...

Tack för en trevlig blogg...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback