Matbloggstoppen


Fisk


Efter alla
cupcakes, tårtor och andra bakverk den senaste tiden kan vi behöva lite snabblagad men nyttig mat. Jag måste erkänna att fisk inte riktigt är min grej. Missförstå mig inte, jag tycker väldigt mycket om fisk och äter det gärna ute på restaurang. Men när jag själv står där i köket så väljer jag ofta bort fisken. Helt enkelt för att jag inte riktigt vet vad jag skall göra med den!

Laxfiléer i ugnen gör jag då och då, det här receptet är perfekt att bjuda på en lördagskväll.

Så nu erfterlyser jag lite bra fiskrecept! Jag vet att många av er där ute sitter på härliga recept, vardags som till fest. Skicka mig ett mail, [email protected] med ditt bästa fiskrecept!

En sak som då och då återkommer på vårat middagsbord när vi pratar fisk är i alla fall dessa fiskbiffar. Otroligt lätta att göra, smakar gudomligt och de gör sig även fint mellan ett par skivor bröd som fiskburgare!
Vi valde att inte servera någon potatis till, lite GI eller LCHF så där. Men det är ruskigt gott med potatismos till!

Fiskbiffar ca 9 stycken
:

1 laxfilée
1 block valfri vit fisk
3 msk smaksatt färskost
2 ägg
1 msk hackad dill
salt & peppar

smör till stekning

Mixa samman laxen, den vita fisken, färskosten och äggen med en stavmixer. Smaksätt med dill, salt och peppar. Hetta upp en stekpanna och smält lite smör, vrid ner till medelvärme. Färsen är nu ganska lös, så klicka i den i stekpannan med hjälp av två skedar. Forma till runda biffar. Vänd biffarna när de fått fin färg, ca tre minuter efter du lagt i dom i pannan.

Servera vitlökssås ärtor och en mumsig sallad till.


Superduperenkel vitlökssås:

1 vitlöksklyfta
citronpeppar
salt
3 dl creme fraiche

Finhacka vitlöksklyftan, blanda i den tillsammans med citronpeppar och salt i fraichen. Klart!

Bild: Linnéas Skafferi


Kommentarer
Postat av: Paula

Jag älskar att göra fiskgryta och sist gjorde jag den med ett nytt recept.Stek färska champinjoner lätt i en stor stekpanna. Skär vit fisk i bitar ca 2x2 cm stora och stek lätt runt omkring. Häll sedan över så mycket grädde som du vill ha, räkmjukost och kryddor. Jag brukar ha peppar, salt, dill och lökpulver. Koka i ca 15 minuter och lägg i räkor på slutet. Supergott, tycker jag iallafall=)

Postat av: TheKitchenslut

Åh det där måste jag göra. Verkar gudomligt gott verkligen! =D

2009-03-03 @ 09:35:09
URL: http://metrobloggen.se/kitchenslut
Postat av: Alexandra

Åh- jag älskar fisk.. önskar att vi åt det hemma lite oftare

2009-03-03 @ 09:52:09
URL: http://cleopatravii.blogg.se/
Postat av: Leila bakar...

Jag tycker oxå fisk är svårt...det är jättegott men vet aldrig vad jag ska göra. Det blir mes lax i ugn...tråkigt i längden.

2009-03-03 @ 10:13:29
URL: http://leilabakar.blogg.se/
Postat av: Maggi

Hallå Linnéa!

Ett av de bästa fiskminnen jag har står din moster

för.Fisk Florentine vill jag minnas att den hette.

Det var god fisk det!

Receptet kan säkert Cissi än idag.

Ha det gott,vi ses!

Maggi

2009-03-03 @ 11:08:30
Postat av: Mia

Det ser väldigt gott ut! Fin bröllopstårta du gjort!

Du är varmt välkommen in på min blogg och kika på mina tårtor. Jag delar gärna med mig av lite tips om tårtskapande! Du har hlet klart talang! :o)

villahumlebo.blogspot.com

Kram Mia

2009-03-03 @ 19:16:17
URL: http://villahumlebo.blogspot.com
Postat av: Kajsa

Ser gott ut!

Fast jag brukar inte gilla fisk, bara lax.

2009-03-03 @ 20:01:36
URL: http://kajisa.blogg.se/
Postat av: Jennie/Kalasgott

Åh lite nyttigare mat för mig hade inte skadat alls.. så mycket sött som jag äter varje dag! Ingen beach 09 mat direkt.. så mer fisk och mer sallad till mig nu tack!!

2009-03-03 @ 22:17:59
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Jennie/Kalasgott

Åh lite nyttigare mat för mig hade inte skadat alls.. så mycket sött som jag äter varje dag! Ingen beach 09 mat direkt.. så mer fisk och mer sallad till mig nu tack!!

2009-03-03 @ 22:18:07
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Jennie/Kalasgott

Åh lite nyttigare mat för mig hade inte skadat alls.. så mycket sött som jag äter varje dag! Ingen beach 09 mat direkt.. så mer fisk och mer sallad till mig nu tack!!

2009-03-03 @ 22:18:08
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Jennie/Kalasgott

Åh lite nyttigare mat för mig hade inte skadat alls.. så mycket sött som jag äter varje dag! Ingen beach 09 mat direkt.. så mer fisk och mer sallad till mig nu tack!!

2009-03-03 @ 22:18:23
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Jennie/Kalasgott

Åh lite nyttigare mat för mig hade inte skadat alls.. så mycket sött som jag äter varje dag! Ingen beach 09 mat direkt.. så mer fisk och mer sallad till mig nu tack!!

2009-03-03 @ 22:18:31
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Jennie/Kalasgott

Åh lite nyttigare mat för mig hade inte skadat alls.. så mycket sött som jag äter varje dag! Ingen beach 09 mat direkt.. så mer fisk och mer sallad till mig nu tack!!

2009-03-03 @ 22:19:31
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Jennie/Kalasgott

Åh lite nyttigare mat för mig hade inte skadat alls.. så mycket sött som jag äter varje dag! Ingen beach 09 mat direkt.. så mer fisk och mer sallad till mig nu tack!!

2009-03-03 @ 22:19:54
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Kalasgott

Åh lite nyttigare mat för mig hade inte skadat alls.. så mycket sött som jag äter varje dag! Ingen beach 09 mat direkt.. så mer fisk och mer sallad till mig nu tack!!

2009-03-03 @ 22:20:37
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Kalasgott

oj herregud, något måste ha gått snett när jag skickade kommentaren!!

2009-03-03 @ 22:34:39
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Fröken Dill

Det har blivit mycket mer fiskätning hemma sedan jag började prenumerara på Årstidernas fisklåda. Pinfärska filéer hem till dörren varannan vecka. Det viktigaste med fisk är att inte överlaga den.

Fiskbiffar lät jättegott. Jag brukar göra asiatiska fiskkakor på sommaren. De är toppengoda, men lite svåra att få att hålla ihop.



Många hälsningar från fröken Dill

2009-03-04 @ 10:34:46
URL: http://www.frkdill.blogspot.com
Postat av: Ylva

Arlas kokosfisk är en av mina favoriter!

_17653.aspx?RecipeID=15868" rel="nofollow">http://www4.arla.se/Default_17653.aspx?RecipeID=15868

Fast med riktig kokosmjölk istället för kelda kokos då. MUMS!!

2009-03-04 @ 11:12:24
URL: http://fnurry.blogg.se/
Postat av: Veronica

Håller med fröken Dill, viktigt att inte överlaga fisken!

En av mina favoriter är gös som man lägger i en ugnsfast form, sedan blandar man lätt creme fraiche, hackad färsk tomat, hackade färska örter, lite rivet citronskal, salt och peppar och lägger den blandningen ovanpå gösen, kör sedan i ugnen på 175 grader tills fisken är lagom genomstekt, inte för mycket alltså!

2009-03-04 @ 12:23:12
URL: http://veronicasmat.blogg.se/
Postat av: Pernilla

om du känner dig lite lat någon dag är det jättegott att ta kallrökt lax och skära i strimlor, koka upp en vanlig dill-pulversås, strimla 1 röd paprika och blanda ner lax och paprika i såsen, krydda som du vill och servera pasta till!

2009-03-04 @ 13:20:21
URL: http://chibichibimoon.blogg.se/
Postat av: Lina van der Putten

den såsen ska jag helt klart testa att göra =) Låter perfekt och lär vara god till både kyckling och fisk =)

2009-03-05 @ 17:05:41
URL: http://lvdp.blogg.se/
Postat av: Anita

Hej Linnéa!



Vi har faktiskt sammma namn kom jag just på, fast jag inte använder mig av mitt.

Jag ska försöka att komma ihåg att fråga Cissi varför hon inte har bjudit mig på Fisk Florentine. Eller i vart fall gett mig receptet.

Jag är som du: gillar fisk men har svårt att komma på vad jag ska göra med den.

Jag fick ett recepr av min syster som är både enkelt, snabbt och gott. Här kommer det:



De mängder jag anger är ungefärliga och beror på hur stor man är i maten. Det här gå åt till oss två + att det blir smakportion till hundarna.



Ca 400 gram Torsk eller liknande fisk

4 dl sås gjord av t.ex. 3½ dl fiskbuljong och ½ dl grädde, 3 msk vetemjöl och 2 msk margarin. Smaksätt med ca 2 msk torkad Dragon och citron efter smak. Salt och peppar.

Lägg fisken i en ugnsfast form och häll såsen över. Sätt in i ugnen i 200 grader. Sätt på potatisen som kan serveras pressad eller som den är. Fisk och potatis brukar vara klara samtidigt om man använder frusen, otinad fisk. Kokta ärtor till.

Smaklig måltid.

2009-03-05 @ 19:12:16
URL: http://www.sheab.net/~anitas.boxer
Postat av: Mia

Mm, fiskbiffar som är så gott! :)

2009-03-11 @ 18:43:14
URL: http://notapoet.blogg.se/
Postat av: Pamie

Gud vilken bra sida!



Fiskbiffar brukar jag själv göra med tonfisk (börjar blir lite tråkigt)

Men lax har jag aldrig tänkt på.... tusen tack för tipset! :)

2009-03-12 @ 14:24:04
URL: http://lapetitepois.blogg.se/
Postat av: Joanna

måste man ha i osten lr är den bara till som extra smaksättning?

kan man använda en och samma sorts fisk istället för 2 olika?

2009-03-18 @ 16:53:47
URL: http://livetsomjoanna.blogg.se/
Postat av: peo3zcs7

Her designs flatter the body like a lover, though they conceal as much as they ever reveal レッドウィング ポストマン It can lead to kidney failure and electrolyte imbalances that can ultimately affect your heart ティンバーランド スニーカー Now, in his frantic scramble to retain his Senate seat, McCain has abandoned his former positions ザ ノースフェイス 店舗 She almost has me convinced that florals from the 1990s have any business coming back into fashion レッドウィング アイリッシュセ You and I are on record エアマックス 復刻 I have mirrored tiles between my cabinets and my counter and I do love that エアマックス It can also improve the quality of life for citizens by contributing to longer life expectancy, lower fertility and infant mortality rates, and a more cohesive national identity ザノースフェイス ダウン The important thing was that they learned from them ザノースフェイス 通販 Now these lifelong friends have come home as adults to reminisce about get inspired by hormonal teens who launched a comedy legend カナダグース The total for all of these buildings and your Druid will be 69,739 Wood / 75,814 Clay / 42,721 Ore エアマックス レディース The thing I hate the most are the lies from the enemy worms within the government and the maggot "gay" mafia who are just useful I d I o t eugenicist or outright self loathing quislings who families must now occupy the closets these deviants have fled エアジョーダン2013 Trali naravno nismo skoro ni timberland 靴 The region has many hotels with superb facilities and innumerable restaurants, bars and lively venues which ensure that one's first visit to the Western region is never the last ティンバーランド レディース By playing a connecting role in the balance between the living and nonliving, they provide for the delicate equilibrium we have grown accustom to, as life is continually made and remade around us カナダグース ダウンベスト Her design process involves self doubt and, in the past, tears ジョーダン He was very religious, he loved his wife, his daughters were nurses in hospitals peuterey 通販 You can hold your legs receiving an extremely protected feeling, which should certainly be the principal reason カナダグース ダウンベスト But from the coments on this thread Bowling Green people are not ready for this type of place ティンバーランド 店舗

2014-01-21 @ 03:59:19
Postat av: tgc6fvo4

" The fashion industry's other bugbear continues to be the issue of race, with Naomi Campbell, who has graced the cover of Vogue considerably less than her fellow fairskinned supermodels, repeatedly accusing the industry of racism and magazines of "sidelining black beauty" ティンバーランド アウトレット ' It's not hard to understand why the twins would want to avoid more exposure in America they've long been prime paparazzi prey supra スニーカー So for these students they had full time school and full time work エアジョーダン激安 They determine how the work in society will be divided up and how the economic rewards will be allocated among various groups and constituencies カナダグース カムループス When you finally arrive, you have to walk across a narrow bamboo bridge about 20 metres long which has seen better days, perhaps in medieval times ナイキエアージョーダン The drawbacks might be that you are not going to build as much strength and size as the P90X exercise that can offers ティンバーランド ブーツ My friend and I would wake up early and walk only the left side of the pier all the way to the very end passed the bar and the diamond club area which I found was not entirely top notch considering that area also had rocks to walk through and their side of the sandy beach was smaller compared to the right side エアジョーダン レトロ PS カナダグース With the extensive assortment obtainable, even the pickiest runner can locate the shoe that they definitely enjoy and fulfillment is a ensure カナダグース 偽物 If James choose Miami, he and Wade had the potential for conflict カナダグース ジャスパー " Before I go on, I want to share the balance sheet (unaudited) included in this filing, which was as of March 31 but filed on July 5, 2011: Note that the share issuance is reflected apparently as "additional paid in capital," but there is an offset of "goodwill エアジョーダン 激安 Barlow's other band Sebadoh does make an appearance, too, as do Daniel Johnston, Slint and rap duo LoDown though the absence of other rap cuts from the film, including Crooklyn Dodgers, Jeru The Damaja and Brand Nubian, is kinda whack ジョーダン national capital didn';t implement bonds with ease jeremy scott スニーカー Since, he says, "the variations are often much broader in women's tailoring, the cut of the suit you want is completely subjective エアマックス Very little belonging to her has ever come on the market, so it's all very exciting スープラ 靴 Now that you've got the right to be the first step would be to fully stand up エアマックス 人気 I don have a bread thermoter supra レディース V カナダグース ダウンベスト

2014-01-22 @ 07:39:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback