Matbloggstoppen


September 2010


Då har vi utan att jag riktigt märkt av det tassat in i september. I lördags morse när jag var upp runt 06.30 var det ynka 0.2 grader varmt ute och ska man ge sig ut tidiga mornar eller sena kvällar på någon längre promenad än runt gården, ja då lär man ta på sig vantarna!

Men med den här kyligare luften kommer även vardagen på något vis och för mig är det ingen dålig sak. Att åter igen börja träna, att ha fredagsmys, lördagsvin och söndagsfilm. För mig är det behagligt när allt faller på plats, det är välkänt, invant och väldigt trivsamt.


Dock är det ju så att i och med vardagsrutinerna lär man även börja laga lite vardagsmat, jag känner mig fortfarande lite ringrostig och inspirationen är inte alls på topp. Men i kväll när Sebastian är in och tränar skall jag göra en riktig djupdykning bland mina kokböcker, för det är det bästa jag kan göra när jag saknar idéer till vardagsmaten.


En som i dagarna släpt en spriljans ny bok är allas vår Mr Jamie Oliver, jag har två olästa kokböcker av honom här hemma, en i vardagsrummet och en på nattygsbordet, japp här läses det kokböcker som kvällslektyr! Känner man för att snabbt bli lite inspirerad, kolla in hans urtjusiga hemsida!

Billigast hittar ni hans nya bok här, men den finns även att införskaffa här.


En annan kokbok jag ofta återkommer till när det här med vardagsmaten känns allt för jobbigt och trist är skriven av darling Martha, som i dagarna är på Sverigebesök. Har man inte tillgång till hennes böcker är självklart hennes hemsida rena drömmen att botanisera runt på!



Vad tar du till för trix när vardagsmaten känns allt för ohanterlig och tråkig?


bild: www.jamieoliver.com


Kommentarer
Postat av: Darksess

Tack för tipset om han hemsida. Har mer och mer fastnat för honom. Vi brukar göra rolig vardagsmat, eller sånt som kanske äts på helgen. Idag till exmepel blir det enchiladas.

Postat av: Johanna

Jag brukar hitta vardagsinspiration på t.ex. Coops hemsida. Har färdigbestämt att en dag i veckan ska vara soppdag, en vegetarisk, en fågel, en fisk, en nöt och en gris. På ett ungefär. Sedan brukar jag välja vanlig husmanskost, men kanske göra om den lite och sådär...

2010-09-06 @ 10:26:06
URL: http://hallplatslyckan.blogg.se/
Postat av: Coquina

Jag läser också kokböcker och tidningar för att få inspiration för recept som vi lagar hemma, skriver ju upp mina recept på min blogg så kolla gärna in den om du vill ha mer inspiration!

2010-09-06 @ 11:09:00
URL: http://coquina.blogg.se/
Postat av: bagarflickan

Om jag ska rensa i skåpen brukar jag gå in på sidor som matklubben.se och liknande där jag kan söka på en ingrediens och sedan få upp recept som har med med att göra. Kul tycker jag också när andra har kommenterat recept som de testat, då vet man lite mer vad man ger sig in på! =) kan du rekommendera någon bra kokbok?

2010-09-06 @ 18:48:29
URL: http://bagarflickan.blogg.se/
Postat av: Matpolisen

Vilket fint inlägg. Jag bor ju in en stad, så när vardagen börjar kännas trist beger jag mig ut i storstadsdjungeln. Det finns alltid något som fångar ens uppmärksamhet och sporrar till kreativitet.

2010-09-06 @ 19:43:11
URL: http://matpolisen.wordpress.com
Postat av: Martina

Jag gör samma som dig, plöjer igenom kokböcker, mattidningar, matbloggar mm.

2010-09-07 @ 15:14:38
URL: http://www.matochodla.blogspot.com
Postat av: Memi

Jag frågar sambon min. Han berättar om sin favoritmat och sedan försöker jag komma på budgetvarianter på det :)

2010-09-07 @ 17:32:17
Postat av: Lisa

Ååh, Jamie Oliver är min favoritkock!

2011-04-02 @ 21:13:18
URL: http://mittpabordet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback