Matbloggstoppen


Äppelpäppel..

 

Så får vi vända blad och ta fram september månad, här är molnen gråa och kanske blir det en skvätt regn fram mot eftermiddagen. Jag hoppas jag har fel, det vore skönt att få spendera lite tid ute idag.

 

I vår trädgård har vi ett gäng äppelträd, alla med vad det ser ut som ganska många år på nacken. Jag kan ju säga att artbestämma äppelsorter inte är min grej precis, men som tur är har tidigare ägare ritat en liten karta över äppelträden så jag vet vilken sorts äpplen jag har. Vad det ser ut som är det en bra blandning mellan sorter och har vi tur kan vi äta äpplen en bra stund framöver!

Den mumsiga fördelen med att ha så mycket äpplen är att man bara måste göra pajer och äppelkakor av dom! De äpplen som ramlar ner och hinner bli lite småfula älskar hunden att jaga, så där får jag stå mitt på gräsmattan och kasta halvruttna äpplen så mycket jag bara orkar. Men de kommer ju i alla fall till nytta och det är ju det viktigaste!

 

 

 

Det första jag bakat på äpplena i vår trädgård blev en mycket enkel äppelkaka. En sån där som smeten görs i kastrullen som man smälter smöret i, fort går det och nästan ingen disk alls blir det. Kan det bli bättre än så?

Äppelskivorna blir extra goda om man steker dem i en klick smör, lite sirap och kanel, men har man riktigt bråttom kan man hoppa över detta och bara krydda dem med kanel och socker!

 

Höstens första äppelkaka ca 15 bitar:

 

150 g smör

1 dl sirap

1 dl strösocker

2 ägg

2 tsk bakpulver

3 1/2 dl vetemjöl

2 tsk kanel

 

3 medelstora äpplen

25 g smör

1/2 dl sirap

2 msk kanel

 

 

Smält smöret och blanda i sirap och socker. Låt detta svalna något och rör sedan i äggen, ett i taget. Blanda samman bakpulver, mjöl och kanel och vänd ner det i äggsmeten. Rör smeten helt klumpfri. Klä en liten ugnsfast form med bakplåtspapper och ha i smeten.

Skär äpplena i skivor, smält smöret i en stekpanna, ha i sirap, kanel och äppelskivorna. Låt dem bli genomvarma och lite mjuka, fördela dem jämnt i formen med smet, häll över smöret och sirapen som är kvar i stekpannan.

Grädda i 180 grader i ca 30 minuter. Kakan kan gärna få vara lite kladdig i mitten.

 

Ät som den är eller servera vaniljvisp eller vaniljglass till.

 

Har ni gjort något av höstens första äpplen än?

 

Bilder: Linnéas Skafferi

Kommentarer
Postat av: emelie

farligt gott det ser ut.

Postat av: stilist

Jag gjorde en äppel och persikopaj, så gott!

2010-09-01 @ 12:22:50
URL: http://stilist.blogg.se/
Postat av: Sebastian

Smarremums vad fina bilder!!

2010-09-01 @ 13:53:47
URL: http://www.sebbesula.se
Postat av: Matilda

Det är jättefina bilder du har på varje inlägg! Och fin blogg också! Ska man ha ljus- eller brun sirap?

Går det med brun?

Har torkat äppel, men tänker kanske laga den här äppelkakan för det låter gott! :)

2010-09-01 @ 14:55:30
Postat av: Darksess

Det ser väldigt gott ut! :) Ska nog göra det imorgon eller kanske redan idag. Jag har inte gjort något än.

2010-09-01 @ 15:04:34
URL: http://www.darksess.com
Postat av: Anonym

Första äppelplockningen resulterade i ugnsbakade äpplen med toscatopping av smör, farin, kanel samt hackade mandlar och hasselnötter. Farligt gott med lite vaniljglass till!

2010-09-01 @ 17:51:33
Postat av: Mian

Kanonbilder! Ljuvliga!

2010-09-01 @ 20:16:53
URL: http://miansblogg.blogspot.com/
Postat av: Visan

Det är jättemycket äpplen i träden nu! Det borde det vara för i våras blommade alla så fint :)

2010-09-02 @ 08:17:53
URL: http://visansgoda.blogg.se/
Postat av: Martina

Ser gott ut! Jag har rört ihop äppelmos i några omgångar. Hälsokokboken bjöd på ett enkelt recept där man bara behöver äpplen, socker ock lite vatten. Snabbt smidigt och GOTT. Dessutom smaksatte jag med lite kanel, mums!

2010-09-02 @ 09:25:04
URL: http://attdansa.blogg.se/
Postat av: Matpolisen

Du har så fina bilder i din blogg.

2010-09-02 @ 18:56:55
URL: http://matpolisen.wordpress.com
Postat av: AK

Hej! Det var ett recept som jag ska försöka prova när jag ska hitta på något med äpplen. Har ett äppelträd som jag inte vet vad det är för sort men det blir en vacker rosa färg när man gör äppelmos av dem, det blir det i morgon. Men det första jag gjorde var äppelkräm.

/AK

2010-09-04 @ 21:55:47
URL: http://www.tvahjartan.blogspot.com
Postat av: Sara

Ibland är det svårt att veta vad du har använt för form och storlek till dina goda kakor. Skriv gärna det sp en nybörjare som jag förstår ;)

2010-09-06 @ 07:40:48
Postat av: Eva

Bakade Din äpplekaka i lördags och den blev jättegod! Tack för receptet

2010-09-07 @ 17:37:55
Postat av: Carin

Halkade in på din blogg och hittade detta receptet som jag inte kunde motstå... Fantastiskt gott blev det oxå! :D



2010-09-12 @ 20:56:48
URL: http://carinifinabo.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback