Matbloggstoppen


Paj





 

Jag har ju helt glömt bort att visa er resultatet av pajfebern jag fick. Det blev ett riktigt ihopkok, jag snodde lite inspiration från detta recept. Jag tog av vad som fanns hemma, men som vanligt är det dessa maträtter som blir de mest lyckade. Kanske är det för att man inte har så höga förväntningar som om det är en noga planerad maträtt?

 

Ett ihopkok en kväll i juni:

pajdeg

3 dl vetemjöl

150 g kallt smör

2 msk iskallt vatten

 

Skär smöret i kuber och blanda det snabbt med mjölet i en matberedare, tillsätt det kalla vattnet, lite i taget tills degen precis går ihop.

Arbeta snabbt ihop degen och plasta in den, låt den vila i kylen i minst 30 minuter.

Klä sedan en pajform med löstagbar kant med pajdegen. Förgrädda i ca 15 minuter i 225 grader. Sänk därefter värmen till 200 grader i ugnen.

 

fyllning

2 stora gula lökar

4 klyftor vitlök

1 knippe färsk persilja

1 burk kornärtskockshjärtan

tomater i olika färg och form

2 dl riven ost (gärna Västerbottenost)

3 ägg

1 1/2 dl grädde

salt & peppar

 

Skala och skär lök och vitlök i bitar, fräs dem mjuka i en klick smör. Tillsätt avrunna kronärtkockshjärtan som du skurit i fjärdedelar och grovt hackad persilja.

Blanda ägg, grädde, salt, peppar och ost väl. Ha sedan i de stekta grönsakerna. Fyll det förgräddade pajskalet. Skär tomaterna i skivor och toppa pajen med dessa. Grädda i ca 30 minuter i 200 grader.

 

 


 

Vad är paj utan sallad? Det vore som Victoria utan sin Daniel eller kanelbullar utan ett glas mjölk, ja ni förstår vad jag menar.

Ta av vad som finns hemma, mer tomater, blandad bladsallad, ärtor och fetaost. Ringla lite vit balsamvinäger över precis innan servering, eller pressa lite färsk citron för syra. Gott så det förslår och inte alls krångligt, precis som det skall vara när man gör vardagsmat!

 

Bilder: Sebastian Niemi-Carlsson

 

 

P.s Fick in många fina bidrag till "månadens blogg" på matfeed.se, så gå genast in och kolla! D.s




foodista widget

Kommentarer
Postat av: Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Paj är det BÄSTA jag vet

Postat av: Mor-Mia

Din paj såg alldels ljuvlig ut!!!

2010-06-09 @ 10:20:00
URL: http://mor-mia.blogspot.com
Postat av: Johanna

Åh, det ser verkligen hur gott ut som helst! Jag älskar paj och min favorit bland matpajerna är nog en med getost och soltorkade tomater som jag brukar äta på ett ställe ute på Österlen. Men nästan vilken paj som helst smakar ju fantastiskt. Så länge det är riktig grädde i så! ;D

2010-06-09 @ 14:55:39
URL: http://hallplatslyckan.blogg.se/
Postat av: Lisa

Med Paj blir det extra festligt även fast det är vardag !

2010-06-09 @ 15:41:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback