Matbloggstoppen


Pizza






Ikväll blir det pizza hemma hos oss, som sig bör en fredagskväll. Hemgjord pizza och rödvin, bättre än så kan det faktiskt inte bli. Jag har redan för ett par timmar sedan satt degen på jäsning så att den är redo att bakas ut till kvällen. Använder man sig av kall degvätska och låter degen jäsa på ett ganska svalt ställe kan den gott och väl göras många timmar i förväg utan att det jäser över.
Jag brukar alltid arbeta ihop min pizzadeg för hand, men den här gången har jag provat att göra den i maskin istället. Ska bli intressant att se om det blir någon skillnad på degen.




Allt du egentligen behöver för att sätta en pizzadeg är vatten, olja, jäst, mjöl salt och socker. Jag har dock börjat byta ut ett par deciliter vanligt vetemjöl mot durumvete som är en hårdare mjölsort med högre proteinhalt och jag tycker nog ett det blir bättre resultat. Dock har jag märkt att jag fått öka på mängden degvätska något, kan det vara så att durumvete binder mer vätska än vanligt vetemjöl? Någon som vet?




Jag tycker det är jättekul att jag funnit en ny hobby i och med mitt matlagande och bloggande. Det är nämligen detta med att fotografera! Dock får jag ju slåss med
Sebastian om kameran, men jag försöker få han att lämna den hemma så ofta det bara går, övning ger ju som bekant färdighet. I julklapp fick jag en bok om matfotografering och matstyling som jag nog ska ta och läsa lite närmare i. Sen har jag ju den stora fördelen att då och då få arbeta med min goda vän Katja, som är ett riktigt proffs på det här med att fotografera mat, av henne har jag lärt mig massor och lite till!


Här kommer receptet på själva pizzadegen, resultatet får ni se sen!


Kalljäst pizzadeg 2 stora pizzor:


2 1/2 dl vatten
3 msk olja
25 g jäst

2 dl durumvetemjöl
3 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk socker

Läs upp jästen i det kalla vattnet, arbeta in mjölet lite i taget med hjälp av din assistent eller med degkrokarna på elvispen. Låt degen arbetas i ca 15 minuter, tillsätt salt och socker mot slutet. Täck med bakduk och ställ på ett ganska svalt ställe, låt jäsa över dagen. Jag satte min deg ca 10.00 och nu i 13-tiden har den inte jäst till dubbel storlek, jag skulle tro att min deg minst måste jäsa ca sex timmar. Vill man att det skall gå fortare kan man självklart använda sig av ljummet vatten och låta den jäsa på ett varmare ställe!



Vad skall ni äta för gott denna soliga fredag?

Bilder: Linnéas Skafferi

Kommentarer
Postat av: Emma

Mm, pizza! :) Vad heter boken du fick i julklapp?

Postat av: Karin/Rosa maränger

Gott med pizza!



Vi har inte bestämt vad vi ska äta ännu, kanske blir det nåt på grillen. Och lite vin. Härligt med fredag!

2010-04-16 @ 14:21:37
URL: http://rosamaranger.blogg.se/
Postat av: Annelie

Här hemma blir det också hemmagjord pizza och ett glas vin!



Trevlig helg!

2010-04-16 @ 16:38:40
URL: http://dansbanegatan.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Håller med dig! Hembakad pizza och rödvin en fredag är verkligen inte fel! För mig blir det rosé och rödbetssallad. Inte fy skam det heller. :)



Måste säga att jag ÄLSKAR bilderna på din blogg!

2010-04-16 @ 16:43:19
URL: http://rebeccalagarmat.blogg.se/
Postat av: N

Hejsan! jag jobbar som bagare och det stämmer, durum vill ha mer vätska och att du använder maskin är jättebra, inget fel för hand heller men iomed att du använder vetemjöl och durum så är regeln sådan att jue mer vetemjöl desto mer behövs den arbetas/knådas. Durum kommer också egentligen från vetekornet :) ha en skön fredag! kram

2010-04-16 @ 16:58:41
Postat av: Tara

Dina bilder är så otroligt fina! Man får lust att laga allt du lagar bara av att se dina bilder! :)

2010-04-16 @ 18:53:08
URL: http://tortelina.blogg.se/
Postat av: Soffipropp

Hos mig blev det kycklingfilé skuren i större bitar. Förstekta, sedan i en ugnsform med en sås av lättcreme frache, hackad rödlök och senap. Några skivade tomater och sedan riven ost. In i ugnen tillsammans med klyftpotatis i en annan form. Sallad till det. Och det vart helt okej gott.

2010-04-16 @ 20:02:08
Postat av: Catta

Det står inte hur mycket jäst det ska vara!

2010-04-16 @ 20:13:06
Postat av: Anna mitt i maten

Även jag är nyfiken på boken om matfotografering.



Tycker att hemgjord pizza faktiskt är mycket godare än köp-pizza, då slipper man den där flottiga känslan som man ofta får av köpt pizza. Har en make som har seriösa planer på att bygga en pizzaugn i trädgården, vi ska bara utvärdera lite olika ritningar innan vi bestämmer oss.

2010-04-17 @ 16:25:51
URL: http://www.annamittimaten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback